LEDER: Jarle Haugland er daglig leder i Tro & Medier.

Er det mulig med en digital bibelvekkelse?

Er vår tillit til fornyet markedsstrategi for kristne? Er det barrikadekampen for de kristne verdiene som skal snu pilene? Jeg tror vi altfor ofte begynner i feil ende i slike tider.

I fjor kom de første av over 70 filmer fra The Bible Project på norsk, etter et stort, felleskristent spleiselag.

I år lanserte Preach! «Bibelen på podkast», der Det nye testamentet er gjort gratis tilgjengelig på alle podkastplattformer. Og i koronatiden har Kristen-Norge tilegnet seg høy kompetanse på digital formidling i ulike kanaler og formater.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Global bibelsuksess 
kommer på norsk

Kan vi dermed håpe at dette kan bidra til en fornyet begeistring for Guds ord? Kan vi se en ny generasjon som får øynene åpnet for den kilden av liv som Bibelen er?

Det er min bønn og min drøm.

Samtidig viser virkeligheten noe annet. Flere piler peker nedover for den kristne tro i landet vårt.

Det er i slike tider vi får testet hva eller hvem vi har vår tro til.

Respekten for Gud avtar, samlivsetikken beveger seg bort fra klassisk kristen tro og folk flest virker å ha et likegyldig eller skeptisk forhold til kristendommen.

I medielandskapet ser vi spor av endringen blant annet i seksualiseringen, økt banning og et generelt fravær av den kristne stemmen i offentligheten.

Det er i slike tider vi får testet hva eller hvem vi har vår tro til.

Er vår tillit til fornyet markedsstrategi for kristne? Er det barrikadekampen for de kristne verdiene som skal snu pilene? Jeg tror vi altfor ofte begynner i feil ende i slike tider.

Håpet vårt ligger ikke i det ytre. Vårt håp ligger i en fornyet tillit til Gud og hans ord.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skal vi se mennesker i vårt land vende seg til Gud – for det er jo det vi snakker om: at mennesker kommer til tro, ikke først og fremst at vi bevarer en kulturarv – trenger vi å se Guds barn vende seg til ham.

Les også
Brukte 40 timer på å lese inn Bibelen på bergensk

At vi lengter etter å være i hans nærvær, at vi drikker av hans kilder, at vi ser opp til ham og stråler av glede, at vi lar oss fylle av hans godhet.

At åndens frukt vokser frem i oss: kjærlighet, glede, fred, godhet, mildhet og så videre. Dette er det som kan snu pilene.

Dette er det som kan gjøre at mennesker opplever en tiltrekkende nåde, sannhet, kjærlighet og kraft hos Guds folk.

Derfor lengter jeg etter å se Bibelen igjen være en levende bok blant oss kristne, der vi i begeistring, ydmykhet og lengsel drikker av hans kilder – analogt eller digitalt.

Så finnes det tider da vi må opp på barrikadene. Tider da vi må kjempe mot urett, være en stemme for de stemmeløse og slåss mot undertrykkelse.

Profeten har også sin plass i å lede mennesker tilbake til Gud. Men vi kan kun profetere om vi først lar Guds avslørende lys skinne i våre hjerter.

Vi kan kun bringe frihet til mennesker om vi selv har møtt han som setter fullkomment fri. Vi kan kun kjempe mot urett om vi først har blitt fylt av Guds endeløse kjærlighet for ethvert menneske.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da, og først da, kan vi være døråpnere til en annen virkelighet, som bringer nåde, sannhet og liv.

Kan vi derfor igjen hente Bibelen ned fra hylla, eller oppleve en digital bibelvekkelse der vi lytter til Bibelen på podkast eller ser filmene fra The Bible Project – og der møter en Gud som elsker oss, fyller oss med sin godhet og sender oss ut for å bringe hans kjærlighet og godhet videre?