Nytolkerne har bevisbyrden

I debatten om de ulike tolkninger av skapelsesberetningen ligger bevisbyrden på dem som presenterer nye tolkninger.

I et «Synspunkt»-innlegg i Dagen 16/10 hevder skepsisukeansvarlig og studentarbeider i Laget NKSS, Jon Romuld Håversen, at «rammeverkssynet som tolker de sju [skapelses]dagene som en litterær ramme for skapelsen av alle ting ... var en vanlig tolkning i kirkehistorien».

Men dette stemmer ikke. Denne tolkningen var ikke kjent før 1924, da den for første gang ble presentert i en bok av Arie Noordtzij; og blant andre Wayne Grudem har påvist hvordan en nærlesning av skapelsesberetningen i 1. Mos. 1:1 - 2:3 avslører tolkningens mange svakheter (jf. Sarfati, J.D.: «The Genesis Account. A theological, historical, and scientific commentary on Genesis 1-11», s. 52ff).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det andre eksempel på en alternativ tolkning av skapelsesberetningen som Håversen omtaler - «Kosmisk tempel»-synet - stammer fra 2000-tallet og kan knyttes til navn som John H. Walton og Jens Bruun Kofoed. Sistnevnte har også skrevet boken «Før Darwin. Et forord til debatten om skabelse og evolution» (Kolon, Fredericia 2018), der han blant annet har et eget kapittel om skapelsesberetningens fortolkningshistorie (s. 102ff).

Her skriver han blant annet, at helt frem til 1700-tallet var tolkningsalternativene begrenset til «enten en ”øyeblikkelig” eller en bokstavelig forståelse av skapelsesdagene» (s. 110; min oversettelse både her og i det følgende). Videre skriver han at det «hersket ... konsensus om jordens [unge] alder blant så vel de oldkirkelige som høymiddelalderlige og reformatoriske fortolkere» (s. 111) .

Kofoed mener imidlertid ikke at denne konsensus kan brukes til å «støtte en ”ung jord”-kreasjonistisk forståelse av dagene i skapelsesberetningen» (s. 111), fordi det nå ifølge ham skal være empirisk godtgjort at jorden er gammel. Men de naturhistorie-vitenskapelige teorier som Kofoed her sikter til, er - i likhet med all historisk vitenskap - ikke basert på empiri, men på ubeviselige antakelser vedrørende hendelser i fortiden!

I debatten om de ulike tolkninger av skapelsesberetningen ligger bevisbyrden derfor på dem som presenterer nye tolkninger i strid med den bokstavelige, likefremme tolkningen, som tilsier at skapelsesdagene var vanlige dager med aften og morgen, og at universet ble skapt ved Guds ord for 6 - 7000 år siden!

Les også
Dette er ikke mindre bibelsk