MIKVE: Dette bildet av et rituelt bad i Tyskland sto på trykk i spalten Vidsyn 14. august.

Om jødiske rituelle bad

Langt fra å være kvinnediskriminerende, har denne regelen bidratt til bedre helse, sannsynligvis for hele det jødiske samfunnet.

Jeg er ikke abonnent av avisen, og har fått tilsendt et bilde fra «Dagen» datert 14. august, av et rituelt bad, en Mikve, fra Friedberg i Tyskland, bygget i 1260.

Min bekjente har vedlagt et innlegg, sikkert fra Debattsiden, datert 19 august. Der beklager Gro Mørkved seg over både at avisen har «nesegrus beundring for det jødiske», men mest over at «jødedommen anså kvinner, og bare kvinner, å være urene ….».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette fordi avisen ikke hadde opplyst om at rituelle bad var for kvinner etter menstruasjon, fødsel og før bryllup. Jeg leser det som at hun oppfatter dette som kvinnediskriminerende.

La meg da få opplyse at regelen om rituelle bad langt fra gjaldt bare kvinner. Menn måtte i Mikve ved mange ulike anledninger, av litt varierende hyppighet avhengig av om hvor «ortodoks jødedom» man praktiserte.

For eksempel gikk tilhenger av Chassidismen daglig i rituelt bad, ellers vanligst før helligdager, giftermål, ved visse hudsykdommer, før sabbaten etc.

Jeg vil tro at dette ritualet, som så mye annet mht. reglene i jødedommen, er basert på «sunt bondevett», fordi i det klimaet jødedommen oppsto, var det en fordel å få badet minst en gang i måneden, «renset seg».

For øvrig er det trolig at opprettholdelsen av denne skikken var med på å bidra til at de jødiske samfunnene gjennom århundrene ble langt mindre påvirket av sykdommer, som f. eks pesten, enn samfunnene generelt.

Så så langt fra å være kvinnediskriminerende, har denne regelen bidratt til bedre helse, sannsynligvis for hele det jødiske samfunnet.