MYE GJENSTÅR: Det er ennå mange profetier Herren skal fullføre på jorden når Han kommer tilbake, skriver innsenderen. Bildet viser Oljeberget i Jerusalem, med Getsemanehagen og Alle nasjoners kirke i forgrunnen.

Riket for Israel


Mange stiller seg uforstående til et kommende jordisk rike for Israel. 

Med utgangspunkt i at alle profetene taler om denne tiden, Apg 3:19–24 og det at disiplene etter 3 år med undervisning fra Jesus ikke stilte spørsmål om, men når dette rike skulle opprettes, Apg 1:6, så har jeg noen kommentarer med utgangspunkt i Øystein Johnson sitt innlegg i Dagen 07.08.20.

Johnson skriver at Jesu gjerning på denne jorden er fullbrakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesu forsoning er fullbrakt, men vi ser at Skriften også beskriver andre løfter som ikke ble oppfylt da Messias kom første gang. Gud har store planer for menigheten og det har Han også for sitt jordiske folk, Israel. Rom 11:1–2.

Helt fra skapelsens begynnelse har Herren lagt planer for Israel. Mat 25:34. Davids siste ord handler om tiden da Kristus skal komme og herske over menneskene – 2. Sam 23:1–5. Jer 33:6–22 knytter det til geografiske detaljer i landet Israel.

Følgende løfter er fremtidig:

A. Jes 49:8 Han skal gjenreise landet. Es 36:10; 33–38.

B. Jes 49:6 Han skal gjenreise Jakobs stammer. Es 37:21–28, Sak 8:11–15, Åp 7:4–8.

C. Jer 33:9 Han skal gjenreise Jerusalem. Sak 8:2–8, Jes 60, Jer 30:17–20.

D. Amos 9:11–15 refererer til en helt ny tid for Jerusalem, landet og folket under ett. «Jeg vil» er nevnt 5 ganger, så Herren vil altså selv sørge for dette. E. Apg 1:6. Han skal gjenreise riket for Israel. Apg 3.

Fra et historisk perspektiv, så har ikke noe som ligner på dette ennå blitt oppfylt. Amos 9:15, Joel 3:21–26, Jes 60:18; 65:19–20, Jer 23:4–8; 31:38–40, Es 34:25–31; 36:9–12. Utrykkene «aldri mer», «ikke mer» og «ikke lenger», vitner om det samme.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Luk 6:21 siterer Jesus fra Jes 61 og stopper midt i vers 2. Det som står videre, er også knyttet til Messias, men fremtidig. Han skal da:

A. Utrope en hevnens dag for vår Gud.

B. Trøste alle sørgende.

C. Gi de sørgende i Sion hodepryd

D. Sørge for at de sørgende i Sion skal bygge opp igjen det som ble ødelagt i eldgammel tid, gjenreise det som har ligget øde fra de første slekter.

Dette viser at det ennå er mange profetier Herren skal fullføre på jorden når Han kommer tilbake.

Bibelen inviterer oss til å lese profetordet bokstavelig. Messias ble født av en jomfru, født i Betlehem, av Juda stamme, av Davids hus. Han slo seg ned i Naftalis og Sebulons landområder og det stod fram en mann i ørkenen. Messias kom virkelig ridende på et esel, han ble forrådt ved 30 sølvpenger, og så videre.

Johnson skriver: Et samlet NT sier bruden skal være med Jesus i himmelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ja, bruden skal alltid være med Jesus, og det er også tydelig at Skriften forteller om begivenheter vi skal være med på som ikke bare gjelder den fullkomne tiden vi leser om i Åp 21:1–4.

1. 2Tim 2:12 «vi skal også herske sammen med ham».

2. 1Kor 6:2 «vet dere ikke at de hellige skal dømme verden».

3. Åp 2:26–27 «den som seirer, og om tar vare på mine gjerninger inntil enden, han vil jeg gi makt over folkeslagene. Han skal styre dem med jernstav og knuse dem som leirkar». Luk 22:30 Sal 2:6, 9

Vi skal altså ikke alltid være i Faderhuset, men være med Herren også når han styrer denne jorden i det Messianske riket.

For Herren skal en dag være konge over jorden, Sak 14:9–11, Jes 2:1–5; 11, Sal 72, Sak 6:12–13, Luk 1:32–33, Dan 7: 13–14, 1Kor 15:23–24. Ved sin side har denne kongen en dronning, Sal 45:10. Vi som nå er forlovet med Kristus, 2. Kor 11:2, blir etter bryllupet hans hustru, hans dronning.

Johnson skriver: i det tenkte tusenårsriket vil fiendene bli så «utallige som havets sand».

I dette riket vil ikke Kongen tillate urett og ondskap, Jes 11, Sal 72, Sal 97, 101:5–8. Det verset som Johnson siterer her, er ved enden av de tusen år, når Satan slippes løs igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da skal det igjen bli mange fiender som reiser seg mot Herren. For den falne natur og syndens forderv vil fortsatt være til stede i menneskene. Dette viser at Messiasriket ikke er den nye himmel og den nye jord der synd og død er borte.

Det Messianske rike karakteriseres ved at Kongenes Konge hersker over hele jorden fra Sion i landet Israel. Når vi leser disse avsnitt mener jeg det er klart at dette ikke gjelder nå. Jes 2:1–4; Jes 11; Sak 6:12–13; Jer 23: 3–8.

I dag er Herren opptatt av å ta seg ut et folk av hedninger og når hedningenes fylde er kommet inn vil forherdelse av Israel ta slutt og Herren vil gjenreise Davids falne hytte, Apg 15:14–17 Rom 11:25.

Paulus snakker om dannelsen av menigheten i denne tid, men det er ikke oss alt dreier seg om. Det meste i Bibelen handler om Messias og Israel.

Johnson skriver: Man kan ikke tolke Sak 14:4 om Jesus som skal sette sine føtter på Oljeberget bokstavelig når konteksten alluderer utvetydige til den nye himmel og jord. Hebr 12 og 13 avviser et inneklemt Tusenårsrike mellom vår tid og tiden etter universets gjenfødelse.

Sak 12–14 er et av de avsnitt i Bibelen som er meget tydelig på at det kommer en tid for Jerusalem og Juda og at Herren der samler alle folkene til krig. Dette er ikke bildespråk, men klare referanser til byer, slekter og steder. Det å mene at Oljeberget i denne forbindelse ikke må forstås bokstavelig og at sammenhengen indikerer den nye himmel og den nye jord, viser en grunnleggende annen tankegang over hele det profetiske ord i GT.

Profetene skriver om en helt spesiell tid for det etniske Israel: Sal 72, Jes 2; 11;60, Sak 8:20–23, Jer 23:3–8; 30:10–11, 17–19 31:38–40 Es 36:10–12 og Åp 20 tyder på at de dette riket er før den nye himmel og jord, Åp 21.

Sion framstilles på minst 5 ulike måter i Skriften. Et åndelige og senere konkrete himmelske Sion finner vi i Hebr 12:22. Men Sion i Jes 28:16 handler ikke om himmelen og i Jes 33:14 beskrives Sion som et ildsted.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Så selv om Hebreerbrevet taler om himmelske forhold, så tar det ikke bort sannheten om et konkret framtidig, jordisk Sion slik profetene taler om.

Johnson nevner Rom 2:28–29. Det åndelige Israel.

Det åndelige Israel er alle som tror. Det betyr likevel ikke at alle løftene til folket, landet og byene i Israel er annullert. Gud står ved det han har sagt: «Slik lovene om solen, månen og stjernen står ved lag, slik skal Israels ætt være et folk for mitt åsyn alle dager», Jer 31:35–36.

Rom 9–11 taler om et åndelig Israel og om et Israel etter kjødet. Troende jøder hører med til Guds menighet, men når den er tatt hjem til Herren vil Gud gjenoppta sitt arbeid med det etniske Israel, slik han igjen og igjen har lovet i sitt ord, Apg 15:14–18, Luk 21:24.

Så Rom 2:28–29 må ikke settes opp mot Rom 9–11 slik at det blir et enten eller. Begge forhold må tas i betraktning og leve side om side. Uten dette perspektivet blir det vanskelig å forstå GT siden riket for Israel er noe av hovedinnholdet i alle profetskriftene.