BØNNESTUND: President Donald Trump lukker øynene under en bønnesamling i hagen til Det hvite hus i Washington DC.

Pinlig utelatelse

Til tross for at USA er et vestlig demokrati, er ikke Trumps styre helt slik Romerne 13 forutsetter.

Nå skal ikke jeg blande meg bort i dialogen mellom Thor Fremmegård og Olav H. Kydland/Eivind Gjerde som talspersoner for de 16, men selve svaret de gir Fremmedgård (3.7.20) vil jeg gjerne kommentere. Og da først deres bruk av Øivind Andersen.

Nå kan ingen greie å gjengi alt i en liten artikkel, men noen ord om det Andersen sier foran det siterte, kunne kanskje vært med å balansere saken, men passet kanskje ikke særlig?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For, det Berggrav gjorde under krigen beskriver Andersen i 1972 som det skulle være tatt ut av Berggravs manifest. Og det Hitler gjorde i Tyskland, som fikk de føringene de fikk i Norge beskriver Andersen mesterlig.

Først tar han frem «de fire myndighetene i samfunnslivet, a) Guds ords myndighet (= Bibelens autoritet), b) foreldremyndigheten, c) lærermyndigheten og d) øvrighetens myndighet. «Denne (siste) er av dobbelt art: 1) å styre og lede, og 2) å opprettholde grensen mellom godt og ondt.»

Så kobler Andersen «øvrighetens myndighet etter Guds ord» til Jesu ord: «gi keiseren hva keiserens er, og Guds ord hva Guds er.» (Matt 22,21). Så spør han: «hva er keiserens, og hva er Guds?»

Og svarer på det siste først: «Gud sier: sønn, datter, gi meg ditt hjerte! Det viser at vår tro, vår overbevisning, vår samvittighet, vårt indre menneske tilhører Gud alene.»

Og legg merke til fortsettelsen: «Hvis øvrigheten gjør krav på noe av dette, kan en kristen ikke lenger være lydig mot den. Da går den ut over den myndighet som Gud har gitt den og tiltar seg en myndighet som den slett ikke har etter Guds ord. En kristen kan ikke gi øvrigheten sin tro, sin overbevisning, sitt samvittighetsliv, han kan ikke la øvrigheten bestemme over sitt indre menneske. Dette tilkommer Gud alene – ikke øvrigheten.»

Og NB! igjen: «Og vi formanes ikke til noe annet i det avsnittet vi har foran oss (som Kydland/Gjerde siterte), enn å gi alle det som de tilkommer.»

Vi skal ikke gi dem det som de ikke tilkommer! Og NB!: «Etter dette kan vi se litt nøyere på (det siterte) avsnittet» (Bibelverket, Romerbrevet, Øivind Andersen).

Det siterte avsnittet bygger altså på denne konklusjonen, som Kydland/Gjerde ikke fant plass til.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men Andersens ord om Nero fikk plass: «De styrende er innsatt av Gud, uansett hvilken samfunnsform det dreier seg om. Dette gjaldt jo de kristne, endog under keiser Nero! Alt anarki er imot Gud og hans ord. Det er djevelen innflytelse i samfunnslivet som volder anarki.»

Den kristne Rosenius (1816–1868) opplevde ingen kriger, slik Berggrav i Norge og Dietrich Bonhoeffer (1906–45) i Tyskland gjorde. Min onkel var pasifist til krigen kom, sa min tante engang. Det hender at teori i møte med praksis må justeres, men leser man Rom 13 ligger jo Berggrav/Andersens tolkning helt i dagen.

Rom 13,1–4: Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. Det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som er ved makten, er innsatt av Gud. Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot Guds ordning, og de som gjør det, skal få sin dom.

De styrende er ikke til skrekk for den gode gjerning, men for den onde. Vil du slippe å frykte myndighetene, så gjør det gode, og du skal få ros av dem. Styremakten er en Guds tjener, til beste for deg.

Når myndigheten har kommet i strid med Guds ord, fordi de nettopp er «til skrekk for den gode gjerning», har de jo blitt en tjener for det onde.

Og det er det enkelte prøver å pirke litt i da, at Donald Trump med sine vanvittige tvitringer, sine helt useriøse spådommer, sine mange løgner og utskiftninger, nettopp er.

For løgn og bedrag, falske profetier, hans påstander som blir annullert dagen etter uten den minste anger, kan ikke være bra for et samfunn. Det er jo nettopp det som skaper anarki.

Så til tross for at USA er et vestlig demokrati, er ikke Trumps styre helt slik Romerne 13 forutsetter. Det har vært mange styremakter opp gjennom tidene som ikke har vært «en Guds tjener, til beste for deg».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selvsagt er jeg imot anarki og nedriving av statuer etc., men jeg er da også opptatt av at det er mange mennesker i USA som ikke opplever at Trumps styreform er «til beste for dem», ikke minst de svarte og mexicanere.

Tvert imot. Uten tvil ville jeg befunnet meg i en eller annen black lives-matter, for ikke å si life-matter-protest i USA mot Trumps make America great again på de svartes bekostning. Vel og merke en ikke-voldelig, slik Martin Luther King Jr. var talsmann for.

Les også
Carl Olof Rosenius og den amerikanske presidenten
Les også
Lydighet mot Trump og Hitler?