Jordens skjebne

På forsiden i Dagen 05.11.19 står det «– Skal vi bare vente på jordens undergang og Jesu gjenkomst? Peter Halldorf ber kristne på nytt lese hva Bibelen sier om skaperverkets framtid.»

Oppfordringen om å lese på nytt, gir et hint om at kristne har forstått læren om jordens skjebne feil. Selv har Halldorf studert emnet ut fra hebraiske tekster i GT, og vil gjerne korrigere.

Av tekst fra NT viser Halldorf til hva han kaller «den komiske visjonen i Kolosserbrevet», som sier at alt synlig og usynlig ble skapt til Kristus og gjennom Kristus. Han viser til at Gud ble menneske i Jesus Kristus, noe som viser at Skaperen identifiserte seg med det skapte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Halldorf viser dette ved å sitere tidlige kirkefedre: «De hadde en holistisk forståelse: Vekten ligger ikke så mye på individets frelse, men på hele kosmos’ forløsning og frelse.» Videre «… mennesket skal være skaperverkets prest og føre hele skaperverket til fullstendig enhet med skaperen selv».

Da Halldorf er klar over at dette er en annen tolkning enn det som har vært vanlig i protestantisk forståelse, burde han søkt å finne støtte i sitater fra NT, i stedet for hos kirkefedre. Halldorf er kritisk til den protestantiske tradisjonen som er opptatt av å frelse mennesker på bekostning av skaperverket.

Hos Paulus og de andre som skrev i NT, finner en neppe at Jesus kom for å identifisere seg med kosmos og for å redde det. Derimot er tråden gjennom NT at Jesus kom for å sone for menneskenes synder og reise dem opp til et liv med Gud.

Halldorf gir også uttrykk for at han har mye imot en spesiell type endetidsforkynnelse. Han mener det er helt nødvendig å ta et oppgjør med det han kaller en «himmel og jord skal brenne»–teologi som ser sammenbrudd foran seg.

Halldorf sier «Det radikale paradokset i inkarnasjonen er at Gud Skaperen selv vet hva det er å være skapt. Er det slik, kan det aldri finnes noen rivalisering mellom skapningen og skapelse». Dette er et underlig utsagn. Verken Gud eller Jesus, er skapt. Guds forhold til menneskene og det skapte, har ikke sin grunn i at Gud identifiserte seg men sitt univers, men i hans kjærlighet.

Det er rart at Halldorf ikke legger avgjørende vekt på det store tilfang av tekster som viser at skapningen er forgjengelig og vil forgå. Om skaperverkets skjebne sier Peter: «… jorden og alt som er bygd på den, skal brenne opp», og i de tre synoptiske evangeliene lyder det: «Himmel og jord skal forgå.»

I Åpenbaringsboken er jordens ødeleggelse et hovedtema. Det er også verd å merke seg at Guds doms handling på Noahs tid, ikke var på grunn av slett forvalting av jorden, men på grunn av opprør mot Gud. Slik også i Åpenbaringsboken.