HVERDAG: Nesten uansett hvor vi bor i verden, preges hverdagen i stadig økende grad av vår mobilbruk og av vår omgang med nyhetsmedier, underholdningsmedier og sosiale medier, skriver Lars Dahle.

Ser vi behovet?

Livet som Jesu disippel og vitne leves i en hverdag som er stadig mer preget av skjermer og mediebudskap.

«Afrika trenger dette!» Biskopen fra Zimbabwe var oppmuntrende og tydelig i sin tilbakemelding. Scenen var Kigali, hovedstaden i Rwanda, for halvannen uke siden. Biskopen var en av mange kursdeltakere fra ulike deler av Afrika, der alle representerte den evangeliske misjonsorganisasjonen African Enterprise. Som kursholdere representerte min sørafrikanske kollega og jeg Lausannebevegelsens mediefaglige nettverk.

Hva var det som vekket dette sterke engasjementet hos biskopen og de andre deltakerne? Da vi spurte, pekte flere av dem på det helhetsbildet vi hadde tegnet av mediemangfoldet som utfordring og mulighet for menigheten, misjonsarbeidet og den enkelte kristne. Det samme sterke engasjement har vi også møtt tidligere under tilsvarende mediekurs i Uganda, Kenya, Etiopia og Tanzania.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette helhetsbildet har tre sentrale dimensjoner. For det første at det trengs en mye større bevisstgjøring blant evangeliske kristne verden over i møte med mediemangfoldet. De nye medieteknologiene og de mange mediebudskapene utfordrer hver enkelt både på det personlige plan og som kristne familier og fellesskap.

Våre afrikanske trossøsken i African Enterprise nevnte særlig behovet for et mer bevisst forhold til den økende mobilbruken, samt praktiske verktøy som gir hjelp til å kunne forstå og vurdere film, TV-serier og andre aktuelle mediebudskap. Vi var enige om at livssynsmangfoldet i mediene utfordrer til en større bevisstgjøring, der vi både bekrefter det gode og sanne og utfordrer det nedbrytende og falske.

Den andre dimensjonen er at det trengs et troverdig kristent nærvær i de allmenne mediene verden over. Med andre ord er det et klart behov for flere journalister og medieprodusenter med profesjonell og kristen integritet. Samtidig er det et tydelig behov for kristne opinionsdannere som kan delta i offentligheten med innsikt, tyngde og kreativitet.

Vi fikk del i inspirerende fortellinger om flere afrikanske kirkeledere som tydelige og kloke veiledere i samfunnsdebatten. Under den vanskelige overgangen fra apartheidregimet i Sør-Afrika var grunnleggeren av African Enterprise, Michael Cassidy, en slik offentlig stemme. Tilsvarende rolle har den profilerte teologen Antoine Rutuyasire hatt i Rwanda, i det krevende forsoningsarbeidet i etterkant av det ufattelige folkemordet i 1994. Vi har mye å lære fra vår trossøsken i det globale sør.

For det tredje trengs en allsidig og kreativ bruk av mediene i formidling av kristen tro verden over. Her er det et mangfold av muligheter, enten fokus er på trosformidling innover eller utover. En bevisst bruk av tekst, lyd og bilde er nemlig stadig mer vesentlig innad i forsamling og fellesskap, både i forkynnelse, trosopplæring og disippelgjøring.

Minst like vesentlig er en allsidig og kreativ mediebruk for å nå ut med det bibelske budskapet om Jesus i all misjon. Siden African Enterprise har som sitt kall å samarbeide med lokale menigheter om evangelisering og disippelgjøring i storbyene i Afrika, er de opptatt av å utruste menighetene til en kreativ bruk av ulike medieplattformer. Her fikk vi anledning til å dele mange vesentlige erfaringer og refleksjoner!

Selv om den fysiske avstanden fra Kigali til Kristiansand er stor, kommer vi stadig nærmere hverandre i en globalisert verden. Ikke minst har vi stadig flere felles erfaringer med et mangfold av medieteknologier og mediebudskap. Nesten uansett hvor vi bor i verden, preges hverdagen i stadig økende grad av vår mobilbruk og av vår omgang med nyhetsmedier, underholdningsmedier og sosiale medier.

Særlig preger dette barn og unges oppvekst, sosialisering og livssynsdanning verden over. Derfor trenger vi en global oppvåkning i menighet og misjon i møte med mediemangfoldet som mulighet og utfordring.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Vi trenger alle dette!» svarte vi vår venn biskopen fra Zimbabwe. Fordi mediene er blitt allemannseie verden over, har vi alle blitt både medieforbrukere og medieprodusenter. Livet som Jesu disippel og vitne leves dermed i en hverdag som er stadig mer preget av skjermer og mediebudskap.

Derfor trenger vi alle å oppmuntres og utrustes til å bruke mediene på en måte som fremmer godhet, sannhet og tro – for å si det med Tro & Medier.