Illustrasjonsfoto: Adobe Stock

Opplevelsen av å kunne bidra til at barn og unge får gode verdier med seg

Alle rektorer er nå fokusert på nytt skoleår. De møter krevende og ansvarsfulle oppgaver, og skal snart ta imot elever som skal få sin grunnutdanning i samsvar med fastsatte læreplaner og et omfattende regelverk.

Landets verdier ligger i liten grad i oljeformuen eller i naturressursene, men først og fremst i arbeidsevnen til den oppvoksende generasjonen. Det å utruste unge mennesker med kunnskap, ferdigheter og holdninger til å bygge samfunnet videre er helt grunnleggende viktig for velferdssamfunnet.

Dannelse og opplæring er et foreldreansvar, men vi har av praktiske grunner innrettet oss slik at skolen har blitt en viktig arena for dette oppdraget. Foreldre og samfunn har stadig økende forventninger til at skolen vil gi barn og unge best mulige vilkår for deres opplæring.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Opplæringsloven gir alle elever rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Rektor har også ansvar for at elever som trenger spesiell opplæring blir utredet og får opplæring tilpasset elevens behov.

Rektor opptrer som arbeidsgiver for skolens ansatte. I tillegg til de generelle oppgavene som ligger i dette, har rektor ansvar for at lærere har relevant kompetanse og utfører sine oppgaver i samsvar med de kravene som framgår av lov og forskrift.

Rektorer i offentlig skole kan støtte seg på kommunens eller fylkets skoleetat. Dette er spesielt viktig når problemer oppstår. Friskolene har ikke et slikt støtteapparat, og det gjør jobben mer krevende. Skolens styre er skolens øverste organ. Styrene ved landets friskoler består av dyktige mennesker som også kan gi viktig støtte til den daglige driften, men styrearbeid er nesten alltid noe som gjøres på frivillig basis i tillegg til andre arbeidsoppgaver. Det er derfor ikke mulig å «matche» offentlig skole på dette området.

I tillegg har rektorer på friskoler et økonomisk ansvar, og det uten et kommunebudsjett i ryggen. Tilskuddsordningen er ment å dekke bare 85 prosent av driftskostnadene og svært lite av kapitalkostnadene. Det betyr at økonomien nesten alltid er stram. Så lenge tilskuddet er knyttet direkte til elevtallet, er antall elever som møter til skolestart svært avgjørende for driften det kommende skoleåret.

Friskoler er også godkjent på et særskilt grunnlag. Rektorer ved kristne friskoler har et spesielt ansvar for å legge til rette for å synliggjøre skolens kristne grunnlag i alle fag. Det handler om mer enn andakt og eget kristendomsfag.

Når noen likevel vil påta seg et rektoroppdrag med trange økonomiske rammer, svært omfattende ansvar, komplisert regelverk, få virkemidler, lite handlingsrom og kanskje sprikende forventninger, tror jeg det skyldes opplevelsen av å kunne bidra til at barn og unge formes og utvikles og får gode verdier med seg på veien videre i livet.