EVANGELIUM: Spennende er det i
...
EVANGELIUM: Spennende er det i alle fall, at ord og begreper som er sentrale i forkynnelsen av et bibelsk evangelium plutselig er kommet på moten igjen, skriver Bård Rebbestad Løkken. Foto: Heiko Junge, NTB Scanpix
synspunkt
Flyskam og evangeliet
Del
Nå ser vi mennesker som strever med sin dårlige samvittighet, med moralske krav de ikke klarer å leve opp til. Det gode gamle evangeliet burde være bedre rustet til å gjøre noe med den slags problemer enn all verdens coacher og psykologer.

«Selvfølgelig skal du kjenne på flyskam», skriver MDG-politiker Eivind Trædal i VG. Når hørte du sist en norsk politiker bevisst prøve å påføre folk skam?

Laget har fått litt oppmerksomhet fordi vi ønsker å gjøre klimasak til en disippelsak, en måte å følge Jesus på i 2019. Denne teksten skal ikke handle om miljøsaken per se, men om hvordan den har brakt tilbake begreper og forestillinger som vi trodde det postmoderne mennesket ønsket å kvitte seg med.

I Sverige har flyskam ført til at antall reisende med fly går nedover. Så mange svensker går rundt og kjenner på flyskam og dårlig miljøsamvittighet at det nå popper opp coacher og psykologer som spesialiserer seg på å hjelpe svenskene å takle sine miljømessige anfektelser. De går faktisk rundt og kjenner på mye dårlig samvittighet, og de vet ikke hva de skal gjøre med det.

Det er nesten så jeg hører Paulus rope i bakgrunnen her: «Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg».

Kristendommen har lenge, med sitt prat om skyld og synd, fått mange anklager om å påføre mennesket skyld og skam. Nei, sies det, skyld og skam trenger vi ikke føle på, vi har ikke noe å skamme oss over, vi er gode på bunnen og prøver så godt vi kan og det er mer enn bra nok. Om det finnes noen form for skyld, så sitter det i systemene, i byråkratiet eller hos politikerne. Ikke hos enkeltpersoner i hvert fall. Vi har ikke noen som vi skal stå til ansvar overfor med våre liv.

Slike tanker har vi hørt mye av. Så dukker altså denne miljøsaken opp. Plutselig oppfordres vi til å ha dårlig samvittighet, til å kjenne på skam over ting vi gjør og ikke gjør. Eivind Trædal og andre trer fram med moralsk patos og sier at vi alle har miljøsyndet, ikke en eneste er rettferdig og derfor bør vi flyskamme oss. Er Eivind Trædal blitt den nye domsprofeten? Har mennesket plutselig blitt syndig igjen?

Mon det. Spennende er det i alle fall, at ord og begreper som er sentrale i forkynnelsen av et bibelsk evangelium plutselig er kommet på moten igjen. Nå ser vi mennesker som strever med sin dårlige samvittighet, med moralske krav de ikke klarer å leve opp til. Det gode gamle evangeliet burde være bedre rustet til å gjøre noe med den slags problemer enn all verdens coacher og psykologer.

Det finnes nåde og tilgivelse for både miljøsyndere og andre typer syndere som tror og vender om. Kanskje har vi nå fått noen nye tilknytningspunkter for å formidle nådens evangelium inn i vår kultur? Men da må vi også ha et troverdig engasjement i klimasaken.