Seiersten misjonshus.

Lavkirkelig åndelighet

Et viktig aspekt ved vurderingen av bedehussalget i Fredrikstad er nå kommet tydeligere frem. Hvordan oppfatter vi et hus som er innviet til gudshus? Er innvielsen eller helligelsen av huset ved Guds ord og bønn til et gudgitt formål et ritual som ikke har noen betydning for huset som konkret bygning?

Ledelsen i Norsk Luthersk Misjonssamband, Øyvind Åsland og Ernst Jan Halsne, gir sitt svar på spørsmålet i Dagen 14.5.2019 («Hva selger vi når vi selger et bedehus?») Oppfatningen til Åsland og Halsne er klar nok.

«Vi mener (…) ikke at fysiske bygninger er ‹hellige› på en særlig måte.» Det gjelder kirke- som bedehus eller for den saks skyld våre egne hjem, som har vært rom for bruk av Bibel og sted for bønn og kristelige samvær.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De gir en tosidig begrunnelse: 1) «En kristen kirke finner vi der mennesker bekjenner troen og samles om ord og sakrament.» 2) «Gud, han som er herre over himmel og jords, han bor ikke i templer reist av menneskehender.» (Act. 17,24)

Jeg tror ikke denne bibelteksten kan anføres til å belyse det tema vi drøfter. I Act. 17 taler Paulus til religiøst engasjerte hedninger på skapelsesteologiske premisser og hevder først at Gud er oververdslig og uten behov for ytelser fra mennesker, dernest slår han fast at alle mennesker har en søken etter Gud i seg, og at han kan finnes i det skapte, men ikke i menneskelagede gudebilder. Så går apostelen over til frelsesteologien, det vil si, Guds befaling til alle mennesker om at de må vende om.

Teksten ligger utenfor vårt tema. Men det gjør imidlertid ikke Joh. 2,14–17, der Jesus betegner templet som sin Fars hus, derfor skal det ikke misbrukes som markedsplass. Et gudshus kan misbrukes, det vil si, romme praksis i strid med egenart og formål. Åsland og Halsne synes å overse det som ligger like for hånden: vigselen eller helligelsen av gudshuset.

Er vigsel/helligelse uten betydning? Mange troende vigsler sine hjem ved Guds ord og bønn. Det gjorde mine foreldre, og det har jeg selv gjort. Derfor er det ikke likegyldig hvem jeg overlater/selger min bolig til og slett ikke om et kirkehus overlates til antikristelige krefter.