MEDIENÆRVÆR: Vi trenger åpne og tydelige kristne som lys og salt i de allmenne mediene, både som profesjonelle mediefolk i de ulike mediebransjene, skriver Lars Dahle under et besøk i Afrika.

På medieoppdrag i Øst-Afrika

Vi trenger å reflektere over hvordan være Jesu disipler og vitner i mediemylderet. Hvordan preger dette vår daglige omgang med ulike medieteknologier og vårt daglige møte med mangfoldet av mediebudskap?

«Welcome to Africa, ­brother!» Varme ord, et fast håndtrykk og en dyp stemme fra en høyreist afrikansk kirke­leder. Den uforglemmelige scenen­ var en pressekonferanse om medier­ og misjon på første dag av ­Lausannes store Cape Town-­kongress i 2010.

Kirkelederen var Henry Luke Orombi, erkebiskop i den anglikanske kirken i Uganda. I forrige uke fikk min kone og jeg et nytt og inspirerende møte med Orombi, nå pensjonert fra rollen som erkebiskop, men fortsatt meget aktiv som verdsatt bibellærer, ungdomsforkynner og åndelig veileder.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi kunne dele ferske inntrykk med biskop Orombi fra den fjerde årlige mediekonferansen for den anglikanske kirken. Med Lausannes mediefaglige nettverk som plattform, kan vi betjene kirken. De tre første årene var målgruppen medarbeidere i Mukono bispedømme, men i år var representanter for hele den store kirken invitert.

Vårt fokus i Lausannes medienettverk er tredelt. Det første anliggendet er mediebevisstgjøring, noe som alltid vekker stort engasjement. Enten vi er i Afrika eller i Norge, er vi nemlig først og fremst medie(for)brukere. Vi trenger å reflektere over hvordan være Jesu disipler og vitner i mediemylderet. Hvordan preger dette vår daglige omgang med ulike medieteknologier og vårt daglige møte med mangfoldet av mediebudskap?

Vårt andre anliggende er medienærvær. Vi trenger åpne og tydelige kristne som lys og salt i de allmenne mediene, både som profesjonelle mediefolk i de ulike mediebransjene og som gode bidragsytere og opinionsdannere inn på disse fellesarenaene. Dette gjelder uavhengig av sjanger og format, med nyheter, dokumentarer, underholdning, fiksjon og sosiale medier som sentrale eksempler.

I skrivende stund befinner jeg meg på Uganda Christian University (UCU), eid og drevet av den anglikanske kirken. På NLA Mediehøgskolen Gimlekollen kan vi med takknemlighet se tilbake på fem års vellykket NORAD-finansiert prosjektsamarbeid med UCU. Inspirert av våre felles kristne verdigrunnlag, har målsetningen vært å fremme troverdig journalistikk. Et godt eksempel på medienærvær!

Mediemisjon er vårt tredje anliggende i Lausanne. Her setter vi fokus på hvordan kirke og misjon kan bruke medieteknologi på en allsidig og kreativ måte, både for intern kommunikasjon og for offentlig formidling av kristen tro.

Etter vårt første kurs, ble Whatsapp innført som vellykket intern plattform! Men viktigere enn dette er at vi nå ser en økende offensiv bruk av mediene i en allsidig formidling av Bibelens budskap om Jesus som Frelser og Herre.