KVINNEKAMP: Meninger som går i mot kvinnekampens hete temaer møter så mye motbør at mange ikke ønsker ubehaget dette medfører, skriver Rita Johnsrud. Bildet viser en demonstrasjon foran Stortinget i høst.

Diskriminering av kristne 
i abortdebatten

Det foregår en aktiv religiøs diskriminering og diskriminering av de svakeste gruppene i dagens samfunn, og dette kun et tastetrykk unna din egen stue.

I abortdebatten, som har florert ulike nyhetskanaler og kommentarfelt på sosiale medier de siste månedene, har det flommet over av meninger og holdninger som kan virke både stigmatiserende og diskriminerende for enkelte grupper.

I denne saken har det vært de kristne som har fått gjennomgå, med bakgrunn i KrF sitt ønske om å innskrenke abortloven. KrF ønsket å fjerne diskrimineringen mot personer med ulike handikap, og ikke kun de som allerede er født, men også de barna som ennå ikke har blitt født.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En tvilling bør dessuten også ha livets rett. Fosterreduksjon kan se ut til å gå i mot lovverket, altså Abortloven. Her har noen funnet smutthull.

Vi har fått høre fra personer, med ulike avvik fra den såkalte «normalen», uttale seg i media den siste tiden, og de føler seg diskriminerte og triste. De føler at de ikke er like mye verdt!

Det er moren som skal ha sympati, det er henne som må ta hele jobben om fosteret ikke er «som det skal» eller om hun ikke orker å ha tvillinger, to nyfødte samtidig. Kvinnekampen blir brukt som virkemiddel i hele debatten, om så bilder av syke barn og illustrasjoner av det indre kvinnelige kjønnsorgan må benyttes. Jeg vil påpeke at sistnevnte mangler et essensielt element i sin illustrasjon, nemlig et foster, som ved et svangerskap ligger i kvinnens livmor!

Ytringsfriheten i Norge strekker seg veldig langt, i følge Likestillings- og diskrimineringsombudet. Når det kommer til religiøse mennesker, spesielt om kristne i dagens debatt om abort, kommer det mange innlegg og kommentarer som er diskriminerende.

Selv om de er innenfor lovens rammer, så betyr det ikke at det ikke kan føles diskriminerende; «Snakk om hyklerisk gjeng. La oss slippe disse folka i politikken. Det er helt på trynet at en så liten gjeng som lever med fortidens overtro skal ha så mye å si i dagens samfunn. Hvorfor får de så mye oppmerksomhet? Det ville være bedre å tie dem i hjel og fullstendig overse dem.»

Denne kommentaren er absolutt ikke av de verste, men den representerer en del av de som skriver at kristne ikke bør være i politikken og dermed heller ikke ha noe å si når det gjelder abortloven. Jeg leste at en ung Sp-politiker skrev: «du kan holde religionsfriheten din unna min fødselskanal», samtidig som hun skrev at hun er «for religionsfrihet».

Kristne kan altså, etter hennes mening, tro på hva de vil, men når det kommer til abortsaken bør de ikke ha verken ytringsfrihet eller stemmerett. Dette er å fremme en religionsfrihet med forbehold om at man holder seg unna visse temaer.

Retten til å kunne ytre seg gjelder for alle, og dette er en viktig rett for alle i hele samfunnet. Enkeltpersoner, eller enkelte grupperinger, skal ikke kunne tie de med ulike meninger og holdninger enn seg selv ved å bruke hersketeknikker, ved å stigmatisere eller diskriminere!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Å bruke slike hersketeknikker har som formål å nettopp tie de som ikke har samme mening som en selv. Det er absolutt ikke sikkert at de som er aktive på sosiale medier som Facebook, og som bruker slike hersketeknikker, er i flertall om for eksempel å ikke ville gi et foster større rettigheter. Meninger som går i mot kvinnekampens hete temaer møter så mye motbør at mange ikke ønsker ubehaget dette medfører.

Spørsmålet har blitt stilt før, for åtte år siden, av Anders Tyvand og Tønsberg KrF; «Hvorfor blir unge politikere på venstresiden så provosert av at noen ønsker å få ned aborttallene?» (Tønsbergs Blad 20.10.2010)

Dette var åtte år siden, men aborttallene står uheldigvis på stedet hvil! Og venstresiden blir fortsatt like provosert hvis konservative ønsker å få ned aborttallene.