OSLO 20100319. Representanter for de kristne kirkene og de andre tros- og livssynssamfunnene i Norge møtes fredag ved synagogen i Oslo for å uttrykke støtte til Det Mosaiske Trossamfund i forbindelse med de anti-jødiske holdningene som er blitt avdekket i det siste. På bildet fra venstre: Ørnulf Steen, generalsekretær i Norges Kristne Råd, Anders Kartzow, koordinator i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, Shoaib Sultan, generalsekretær i Islamsk Råd, Bente Sandvig, leder i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, Nils-Tore Andersen, leder i Kirkerådet, Anne Sender, forstander i Det Mosaiske Trossamfund. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix .

Dagens muslimske «Frispark»

«Det er islam, både som re­li­giøs og po­li­tisk stør­rel­se, vi vil ad­va­re imot». 30 personer har signert dette debattinnleget som ble trykket i Dagen 24. januar.

Det er med uro og be­kym­ring vi har blitt gjort kjent med at Dagen har fått en mus­limsk skri­bent til å skri­ve fast i «Fri­spark»-spal­ten (Dagen 11.1.2014).

At han er kjent prak­ti­se­ren­de mus­lim, får oss til å undre oss over at en kris­te­lig dags­avis kan finne på noe slikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi slut­ter oss i ho­ved­sak til inn­leg­ge­ne av Greta Aune Jotun (Dagen 14.1.2014) og An­net­te Klin­gen­berg Erik­sen (Dagen 15.1.2014).

Vi har lest for­sva­ret fra sjef­re­dak­tør Ve­bjørn Sel­bekk i Dagen 15.1.2014, hvor han av­slut­nings­vis øns­ker Shoaib Sul­tan hjer­te­lig vel­kom­men som bi­drags­yter i «Fri­spark»-spal­ten.

At sjef­re­dak­tø­ren for­sva­rer Dagen og seg selv med at de er mus­lim­kri­tis­ke og har stått fram mange gan­ger mot noen av islams mørke sider, er vel ikke noe for­svar for å la en mus­lim skri­ve fast i avisa.

Li­ke­dan at sjef­re­dak­tø­ren per­son­lig liker godt både å lese og lytte til folk som han er uenig med, er vel hel­ler ikke et vek­tig ar­gu­ment for å bruke Sul­tan.

Av­slut­nings­vis peker sjef­re­dak­tø­ren på at det blir for en­di­men­sjo­nalt bare å fram­stil­le Shoaib Sul­tan som mus­lim og viser til at han er en in­ter­es­sant og farge­rik sam­funns­de­bat­tant med for­skjel­li­ge en­ga­sje­ment.

Som krist­ne er vi ikke fien­der av mus­li­me­ne. For Jesus sier:

«Elsk deres fien­der, vel­sign dem som for­ban­ner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som for­føl­ger dere,» (Mat 5,44).

Men det er islam, både som re­li­giøs og po­li­tisk stør­rel­se, vi vil ad­va­re imot.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For prak­ti­se­ren­de mus­li­mer er islamsk lære den høy­es­te auto­ri­tet. Føl­ge­lig har noen mus­lims­ke land også døds­straff for dem som for­la­ter islam.

At Dagen øns­ker å bruke en prak­ti­se­ren­de mus­lim som skri­bent, er med på å ufar­lig­gjø­re islam.

Da kunn­ska­pen om islam va­rie­rer mye blant folk, vil nok mange tenke at når en kris­te­lig avis kan la en mus­lim på opp­ford­ring skri­ve, så kan ikke islamsk lære være så far­lig.

Men mange vet ikke at islams mål­set­ting er å få ver­dens­herre­døm­me og tvin­ge de van­tro (jøder, krist­ne og til­hen­ge­re av andre re­li­gio­ner) til å gå over til islam.

Der­som de nek­ter, vil de enten bli drept, eller even­tu­elt i noen til­fel­ler, bli dhim­mi. Det vil si bli an­nen­rangs bor­ge­re res­ten av sitt liv med be­gren­set livs­ut­fol­del­se på alle om­rå­der og i til­legg måtte be­ta­le en egen skatt.

Islams tros­be­kjen­nel­se er anti­kris­te­lig. For en mus­lim må be­kjen­ne at Allah er den enes­te gud og Mu­ham­med er hans pro­fet. Føl­ge­lig for­kas­tes både Bi­be­len og Bi­be­lens tre­enig­hets­lære. Isa (Jesus) er en pro­fet i islam på linje med andre gam­mel­tes­ta­ment­li­ge pro­fe­ter. Han er ikke Guds Sønn, for Allah har ikke noen sønn, sier Ko­ra­nen, men bare tre døtre.

Jesus Kris­tus, som sann Gud og sant men­nes­ke, for­kas­tes, hans for­soning og død på kor­set for­ak­tes og for­kas­tes. Men iføl­ge Guds ord er det nett­opp dette som ka­rak­te­ri­se­rer Anti­kris­tens ånd.

I 1 Joh 4,2-3 leser vi: «På dette skal dere kjen­ne Guds Ånd: hver ånd som be­kjen­ner at Jesus er Kris­tus, kom­met i kjød, er av Gud, og hver ånd som ikke be­kjen­ner Jesus, er ikke av Gud. Dette er Anti­kris­tens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den er al­le­re­de nå i ver­den.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da blir spørs­må­let: Hvor­dan kan sjef­re­dak­tø­ren for­sva­re å bruke en skri­bent som er under inn­fly­tel­se av denne anti­kris­te­li­ge ånd, til å skri­ve i en kris­te­lig avis?

Dette debattinnlegget er signert av:

Eivind Nilsen

Eivind Gjerde

Tollak Jakobsen

Olav Andreas Dovland

Olav H. Kydland

Gunnar Holth

Otto Jakobsen

Nils Terje Aarsland

Einar Sunde

Olav Berg Lyngmo

Per Kørner

Tor Landro

Bjarne Kydland

Magne Sunde

Halvdan Rafoss

Bernt Årseth

Torolv Hustad

Eivind Ydstebø

Bernhard Sunde

Einar S. Bryn

Malvin Jekteberg

Torvald Kjetilstad

Harald Dahlstrøm

Isak Skorpen

Olav Stokka

Hallvard Hetland

Svein Brattgjerd

Magne Heggheim

Dagfinn Natland

Erik Høiby

Shoaib Mohammed Sultan
Les også
Et nattverdbilde til besværShoaib Mohammed Sultan