REALITETER: I sin kommentar av Profeten Muhammads (fred være med ham) påståtte beordring om å henrette noen som hadde kritisert Profeten, viser Akerhaug manglende innsikt i de historiske realiteter, skriver Hamzah Ahmed Nordahl-Rajpoot.

Blasfemi og krenkelser

Blasfemi og krenkelser av Guds profeter skal ikke straffes av mennesker.

Lars Akerhaug har et innlegg med tittelen «Den som spotter profeten, må drepes» i Dagen 12. januar. Her bruker han noen utvalgte hendelser fra Profetens liv (fred være med ham) til å argumentere for at det å straffe de som håner Profeten har basis i islam.

LES OGSÅ: Frykten for de fremmede

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det første man legger merke til, er det faktum at Akerhaug glatt har oversett det viktigste dokument i islam, nemlig Koranen. Samtlige muslimske lærde, samt vestlige religionshistorikere, er enige om at hadith (utsagn fra Profeten) er en mer usikker kilde til islamkunnskap, og de fleste hadith ble i sin tid klassifisert som verifiserbare eller forfalskede.

Koranen, derimot, er den sikreste kilden til å få vite hva Profeten Muhammad prekte, nettopp fordi den er i sin opprinnelige form (Theodore Noldeke: The History of the Quran). Som den kjente orientalisten Noldeke selv skriver: Koranen er islams fundament. Profeten sa selv at dersom noen av hans rapporterte utsagn skulle stride med Koranen, så skulle muslimene følge Koranen, fordi Allah hadde lovet muslimene at Koranen ville bli bevart i sin opprinnelige form.

Det er derfor ikke noe annet enn svært påfallende at Akerhaug velger å overse Koranen i denne viktige sak. I sin kommentar av Profeten Muhammads (fred være med ham) påståtte beordring om å henrette noen som hadde kritisert Profeten, viser Akerhaug manglende innsikt i de historiske realiteter.

Å skrive dikt med den hensikt å oppildne islams fiender til å angripe muslimene, er ikke det samme som å kritisere Profeten. Det var dette de ble dømt for. Goebbels drev ikke med spotting av jøder og jødedom, han drev propaganda med den hensikt å skade jødene.

Det er forskjell på å krenke og det å oppildne massene til å begå forbrytelser. Hadde Akerhaug tatt seg bryet med å åpne Koranen, ville han ha funnet historien om Abdullah bin Ubayy, en spotter uten sidestykke i islams historie. Hans krenkelse av Profeten var så grov at selv Koranen nevner den (Koranen 63:9, alt. 8).

Men Profeten tillot ikke at noen straffet ham. Koranen fordømmer blasfemiske utsagn på det sterkeste, og Koranen pålegger muslimene; «... tal ikke nedsettende om dem de anroper i stedet for Allah» (Sure 6, vers 109). Her blir muslimene pålagt ikke å komme med blasfemiske ytringer mot andre religioner.

Betyr det at islam forbyr debatt omkring ulike religiøse temaer? Nei, det gjør den ikke, den oppfordrer tvert om til religiøs debatt og diskusjon. Koranen sier: «Har de tatt guder ved siden av Ham? Si (til dem): Vis frem deres bevis (for deres eksistens)...» (21:25). Her er det en oppfordring til religiøs diskusjon.

Så det er altså ytringsfrihet i islam. Men Koranen sier at muslimer ikke skal komme med blasfemiske ytringer mot andre religioner. Koranen oppfordrer til en saklig debatt, hvor man tar hensyn til andres følelser. Men betyr det da at de som kommer med slike blasfemiske utsagn, slik som karikaturene av profeten Muhammed, skal straffes?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På den ene side forbyr islam at man gjør noe slikt, siden å såre andre menneskers følelser bare fremmer hat og konflikt. På den andre side finnes det i islam ingen fysisk straff for slike blasfemiske ytringer. En eventuell straff får man ta i det neste liv. Fordi Koranen ikke foreskriver noen fysisk straff for blasfemi. Koranen sier: «... når dere hører Allahs tegn bli fornektet og bespottet, så skal dere ikke sitte sammen med dem (spotterne) før de hengir seg til en annen tale enn denne...» (4:141). Videre står det: «Og når du ser dem som taler forvrøvlet om våre tegn, så vend deg fra dem inntil de hengir seg til en annen tale enn denne...» (6:69).

Men selvfølgelig er det noen muslimer som mener at blasfemi skal straffes, slik det er kristne, buddhister, jøder og hinduer som også mener det. Slike holdninger har fått svært dødelige utfall rundt om i verden.

For eksempel handlingene til den kristne terrororganisasjonen Herrens motstandshær i Uganda, og angrep på kristne beskyldt for krenkelser av hindu-guden Krishna i India for noen år siden. For oss muslimer er Koranen den øverste autoritet i spørsmål om islam, og den er klar: Blasfemi og krenkelser av Guds profeter skal ikke straffes av mennesker. Spre budskapet!

Les også
«Den som spotter profeten, må drepes»
Les også
Slik får Yousef unge radikale til å snuFremmedkrigere
Les også
Islam som trussel, islam som trøstBritisk islam
Les også
Frykten for de fremmede
Les også
Drapsstruet for kamp mot ekstremisme
Les også
Marsjerte mot islamsk påvirkningPegida