Bethel Redding-pastor Bill Johnson. Arkivfoto: Dagen

Vi trenger helbredelsesvekkelse

Man skal ikke kaste bar­net ut med bade­van­net. Det må være mulig å ta til seg im­pul­ser fra men­nes­ker som peker på vik­ti­ge sann­he­ter i Guds ord, og som bi­drar til men­nes­kers frel­se - og til prak­ti­se­rin­gen av ve­sent­li­ge bi­bels­ke sann­he­ter - uten der­med å godta alt disse sier, skriver Øyvind Gaarder Andersen.

Det har i se­ne­re tid på­gått en de­batt om Bill John­sons syn på hel­bre­del­se.

Det kan være bra å sette denne dis­ku­sjo­nen inn i en his­to­risk sam­men­heng.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I de førs­te år­hund­re­ne etter Kris­tus var det helt van­lig å se hel­bre­del­ser skje i Jesus navn. Etter hvert ble imid­ler­tid for­vent­nin­gen om hel­bre­del­se skjø­vet mer og mer i bak­grun­nen.

Man fikk en teo­lo­gi som sa at syk­dom er sendt av Gud med en hen­sikt, for at en skul­le tuk­tes, mod­nes eller lære noe. Det var en måte en skul­le bære sitt kors på. Denne teo­lo­gi­en ble vel­dig ut­bredt, ikke bare på ka­tolsk hold, men også innen de pro­tes­tan­tis­ke kirke­sam­funn.

På 1800-tal­let ble så sann­he­ten om hel­bre­del­se gjen­opp­da­get, ikke minst gjen­nom hel­lig­hets­be­ve­gel­sen som gjor­de seg sterkt gjel­den­de i både Ame­ri­ka og Eng­land. Denne gjen­opp­da­ge­te sann­he­ten ble så løf­tet frem av pinse­be­ve­gel­sen, og se­ne­re av den ka­ris­ma­tis­ke vek­kel­sen.

Men vi be­hø­ver sta­dig på ny å på­min­nes om sann­he­ten om hel­bre­del­se, og hvor vik­tig den er. Det er flere grun­ner til det. En grunn er at tegn og under spil­ler en ve­sent­lig rolle i for­mid­lin­gen av evan­ge­li­et. (Mark 16,15-20). Pau­lus sier at han ut­før­te sin mi­sjons­gjer­ning «ved ord og gjer­ning, ved kraf­ten i tegn og under, ved Ån­dens kraft» (Rom 15,18-19). Det samme skal vi gjøre i dag.

Vi må inn­røm­me at vi bare er kom­met et styk­ke på vei når det gjel­der å prak­ti­se­re sann­he­ten om hel­bre­del­se. Og sta­dig har vi en tendens til å gli til­ba­ke til tid­li­ge­re ti­ders neg­li­sje­ring av dette om­rå­det. Der­for trengs det pio­ne­rer som går foran og viser vei - og in­spi­re­rer og ut­ford­rer andre til å gjøre li­ke­dan. John Wim­ber, for ek­sem­pel, var en slik pio­ner - og li­ke­så Marie Mon­sen, i lu­thersk sam­men­heng.

I dag er Bill John­son en av de frems­te pio­ne­re­ne. Hans virke ut i fra Red­ding i USA har in­spi­rert mange til å ta Jesu ord om å hel­bre­de de syke på alvor. Mange har på grunn av dette opp­levd hel­bre­del­se, og mange er kom­met til tro på Kris­tus.

Nå betyr ikke dette at det ikke skal være rom for teo­lo­gisk dis­ku­sjon. Selv kan jeg ikke følge Bill John­son i alt han sier. Men når man dis­ku­te­rer teo­lo­gi, må man ikke miste pro­por­sjo­ne­ne.

For ek­sem­pel er det ret­tet al­vor­li­ge an­kla­ger mot John­sons kris­to­lo­gi, spe­si­elt av Arne Helge Tei­gen og Jan Helge Aar­seth.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men, som jeg på­pe­ker i en kro­nikk i Dagen (07.01.14), hadde Ole Hal­les­by en lig­nen­de kris­to­lo­gi (ke­nose­for­stå­el­se) som Bill John­son. Man kan være uenig med Hal­les­by på dette punk­tet, uten å stemp­le ham som vrang­læ­rer.

Hal­les­by var en be­tyd­nings­full ån­de­lig leder i sin tid. Man kan se på Bill John­son, uten sam­men­lig­ning for øvrig, som en vik­tig bi­drags­yter til vek­kel­se - uten å slut­te seg til alle deler av hans teo­lo­gi.

Aar­seth hen­vi­ser til pro­fes­sor Kjell Olav San­nesЃf bok om Ken­neth Hagin «Det gud­dom­me­lig­gjor­te men­nes­ke og den men­nes­ke­lig­gjor­te Gud» (Dagen 21.10.14).

For noen år siden hadde Kjell Olav San­nes og jeg en de­batt i Dagen om nett­opp for­stå­el­sen av Hagins teo­lo­gi. Jeg imøte­gikk San­nesЃf tolk­ning av Hagin på en rekke punk­ter. Vi skrev begge flere kro­nik­ker (og møt­tes sam­ti­dig på en hyg­ge­lig måte for å drik­ke kaffe).

Man skal ikke kaste bar­net ut med bade­van­net. Det må være mulig å ta til seg im­pul­ser fra men­nes­ker som peker på vik­ti­ge sann­he­ter i Guds ord, og som bi­drar til men­nes­kers frel­se - og til prak­ti­se­rin­gen av ve­sent­li­ge bi­bels­ke sann­he­ter - uten der­med å godta alt disse sier. Man må kunne ny­an­se­re, og ikke bare tegne svart/hvitt.

I den kri­tik­ken av Bill John­son som er frem­kom­met i det siste, sav­ner jeg en­ga­sje­men­tet for å se mer av Guds kraft åpen­bart, slik at tegn og under skjer - for at men­nes­ker skal komme til tro. I evig­hets­per­spek­tiv må vel dette være det vik­tigs­te? Vår for­stå­el­se er un­der­veis, vi ser stykke­vis og delt. Men hva er ve­sent­lig, og hva er se­kun­dæ­re spørs­mål?

Visst må vi kunne drøf­te teo­lo­gis­ke spørs­mål av ulik art. Men la meg minne om at vi i dag står over­for en ånds­kamp av enor­me di­men­sjo­ner når det gjel­der å vinne Ves­tens se­ku­la­ri­ser­te men­nes­ker.

Det pågår også en vel­dig ånds­kamp innen kir­ken når det gjel­der bi­bel­tro­skap i spørs­må­let om ek­te­ska­pet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I høst kunne et stort spek­ter av kirke­sam­funn og or­ga­ni­sa­sjo­ner enes om et brev til bis­ko­pe­ne i Den nors­ke kirke om ikke å om­de­fi­ne­re ek­te­ska­pet. La oss fort­set­te å stå sam­men på denne måten - og ikke falle som offer for en splitt-og-hersk-tak­tikk.

Øyvind Gaarder Andersen

lektor, Høyskolen for ledelse og teologi, Stabekk

Les også
Bibelen om sykdom og helbredelse
Les også
Bill Johnsons kenoselæreKenoselære
Les også
Når taushet talerJan Helge Aarseth
Les også
Herlegdomsteologi kontra korsteologi