Uredd refser

Ole Paus tref­fer spi­ke­ren på hodet så det syn­ger med sin nye, ref­sen­de låt om sur­ro­ga­ti.

Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden!

Ti­min­gen var god: Denne uken ved­tok Stor­tin­get at pri­vat­per­soner som be­nyt­ter seg av sur­ro­ga­ti, ikke skal straffe­for­føl­ges. Man­dag slip­per Ole Paus trip­pel­al­bu­met «Av­slut­nin­gen», der en av san­ge­ne kri­ti­se­rer re­gje­rin­gens feig­het i sur­ro­gati­sa­ken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Med sin bi­ten­de sa­ti­re feier Paus inn i de­bat­ten og teg­ner et bilde av sur­ro­ga­ti som er ak­ku­rat like grelt som vir­ke­lig­he­ten. Han lan­ger ut mot rike som kjø­per seg «en liv­mor i Bom­bay», og han stil­ler po­li­ti­ker­nes dob­belt­mo­ral frem til of­fent­lig skue. Med syl­skar­pe for­mu­le­rin­ger be­skri­ver han den store ri­si­ko­en sur­ro­gat­mød­re­ne ut­set­tes for og hvor dypt kvinne­un­der­tryk­ken­de dette sys­te­met er.

I in­ter­vju­et med Dagen nøler ikke Paus med å bruke ord som «kvinne­un­der­tryk­kel­se» og «den rikes over­grep mot de fat­ti­ge». Han kri­ti­se­rer også nors­ke po­li­ti­ke­re for an­svars­fra­skri­vel­se. Dette er klar og nød­ven­dig tale, i en si­tua­sjon der mange kan kjen­ne at re­sig­na­sjo­nen kom­mer si­gen­de, fordi det er så lett å finne om­vei­er rundt det nors­ke sur­ro­ga­ti­for­bu­det.

Det er et uhyre kraf­tig sig­nal å åpne for straffe­fri­het. Når re­gje­rin­gen sier at det ikke får kon­se­kven­ser å bryte for­bu­det, sier de i rea­li­te­ten at man kan fort­set­te som før: Fat­ti­ge kvin­ner kan fort­satt ut­nyt­tes til å bære frem rike folks barn, og barn kan fort­satt be­trak­tes som han­dels­vare og nek­tes kjenn­skap til sitt gen­etis­ke og bio­lo­gis­ke opp­hav.

Paus sier at det mest uhyg­ge­li­ge er at ut­vik­lin­gen ikke kan snus. Vi er redd han har rett. Så lenge til­bu­det fins der ute, vil folk be­nyt­te seg av det, og de vil gjøre det i øken­de grad. Mo­der­ne tek­no­lo­gi har bi­dratt til at sur­ro­ga­ti er blitt en­kelt å ar­ran­ge­re.

På sitt beste kan kunst­ne­re ha noe av samme rolle som pro­fe­te­ne i Bi­be­len. Noen gan­ger ser vi at kunst­ne­re har mot og kraft til å peke på ting som mange ser, men som få tør gi ut­trykk for. Når én går foran og set­ter ord på det unev­ne­li­ge og uri­me­li­ge, blir det let­te­re for andre å slut­te seg til.

Et ek­sem­pel på dette var Bob Dy­lans rolle i bor­ger­retts­be­ve­gel­sen i USA tid­lig på 60-tal­let. Den unge Dylan var en driv­kraft i kam­pen mot ra­sis­me. De ster­ke teks­te­ne hans bidro til å vekke USA. Ofte tok teks­te­ne opp­gjør med helt kon­kre­te hen­del­ser, der svar­te ble dis­kri­mi­nert.

Den sa­ti­ris­ke san­gen om sur­ro­ga­ti, er et ek­sem­pel på at Paus gjør noe svært få lyk­kes med, nem­lig å skape de­batt med kuns­ten sin. Han lyk­kes fordi han ikke bare er en dyk­tig mu­si­ker, men fordi han også er ak­tu­ell, fol­ke­lig og våger å være po­li­tisk ukor­rekt.

At Paus har mot, har han også vist ved andre an­led­nin­ger, som under Spelle­manns­pris-ut­de­lin­gen i fjor. I et pro­gram pre­get av glit­ter og gla­mour, grep han uven­tet an­led­nin­gen til å synge sin egen sang «Kom hjem», en ren vek­kel­ses­sang der vill­far­ne barn blir kal­let til å komme hjem i Frel­se­rens favn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Noen gan­ger kan kuns­ten endre folks hjer­ter og hold­nin­ger, der of­fent­lig de­batt kom­mer til kort. Håpet er at sur­ro­ga­ti-låta til Paus kan bli ett av flere bi­drag som åpner folks øyne for hva sur­ro­ga­ti i rea­li­te­ten hand­ler om, slik at opi­nio­nen snur.

Les også
«Det er'ke lov, men det er'ke så farlig»Ole PausPaus´surrogati-oppgjørSurrogati