Ung jord, istider og spottere

Per Ber­ge­ne Holm hev­der at synde­fal­let og flom­men har ført til så gjen­nom­gri­pen­de end­rin­ger i na­tu­ren at da­gens vi­ten­skap ikke kan ut­ta­le seg om det som skjed­de før den tid, skriver Ingolf Kanestrøm.

I Dagen 20. mai gir Per Ber­ge­ne Holm sin støt­te til den ung-jord-tenk­nin­gen som kom­mer til ut­trykk i boka «Ska­pel­se og/eller evo­lu­sjon - Hva sier Bi­be­len?».

Han mener at vi­ten­skaps­menn som lærer at det har vært flere is­ti­der, har låst seg til et vi­ten­ska­pe­lig pa­ra­dig­me som stri­der mot Skrif­tens vit­nes­byrd.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mens det blant fors­ke­re i dag er bred enig­het om at den siste is­ti­den ble slutt for cirka 11.000 år siden, lærer boka at det bare har vært én istid som varte i cirka 700 år for mind­re enn 4000 år siden.

Ber­ge­ne Holm for­sva­rer dette: «Hvor­for det anses som mind­re hold­bart å gjøre seg tan­ker, for ek­sem­pel om én istid etter vann­flom­men, ut fra Skrif­tens ord, enn å lage teori­er om en rekke is­ti­der på basis av kun na­tur­li­ge syk­lu­ser, for­står jeg ikke». Her står to tros­po­si­sjo­ner mot hver­and­re, skri­ver han.

Som bi­belsk grunn­lag for sin al­ter­na­ti­ve is­tid-be­stem­mel­se viser boka til Jobs bok. Job bodde an­ta­ge­lig i Midt-Østen om­trent på Abra­hams tid eller litt før, altså litt etter flom­men, kan vi lese.

Som enes­te grunn­lag for å fast­slå at det var en istid i Jobs leve­tid, si­te­res bi­bel­or­det: «Hvil­ket mors­liv er vel isen gått fram fra, og him­me­lens rim - hvem har født det? Van­net blir hårdt som stein, og ha­vets over­fla­te stiv­ner» (Job 38,29f).

Til dette vil jeg si: Dette ver­set er en del av en tale der Her­ren be­skri­ver sin all­makt for Job. Is og rim er ikke noe ukjent i Midt-Østen. Istid betyr at store om­rå­der er lagt under tykk is i lang tid.

Intet i ver­set tyder på at det her er tale om en istid. Å trek­ke na­tur­vi­ten­ska­pe­li­ge slut­nin­ger på så spin­kelt grunn­lag, er ikke hold­bart.

Den som gjør det, har etter mitt syn ikke krav på tro­ver­dig­het. Å gjøre Bi­be­len til lære­bok i na­tur­vi­ten­skap på denne måten har ikke vært van­lig blant bi­beltro teo­lo­ger i Norge.

Bokas for­fat­te­re er meget klar i sin dom over fors­ke­re som ikke deler deres syn på is­ti­den (s.140). De har et «uni­for­ma­lis­tisk ver­dens­bil­de» og er «spot­te­re».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Denne dom­men føl­ges av sitat fra 2. Pet. 3:3: «Dette skal dere først og fremst vite, at i de siste dager skal det komme spot­te­re med spott, som farer fram etter sine egne lys­ter og sier: Hvor er det blitt av løf­tet om Hans gjen­komst? For fra den tid fed­re­ne sov­net inn, for­blir alt slik det har vært fra skap­nin­gens be­gyn­nel­se».

Her har jeg bare tatt for meg bokas på­stan­der om is­ti­den, som Ber­ge­ne Holm støt­ter. Boka inne­hol­de­re en rekke andre uhold­ba­re på­stan­der om na­tu­ren.

På side 160 i boka skri­ver for­fat­ter­ne: «Vår po­si­sjon er at Guds Ord er helt ty­de­lig på de tin­ge­ne denne boken be­skri­ver. En del bru­ker men­nes­ke­lig ra­sjo­na­li­tet til å til­side­set­te og tolke vekk det Gud så ty­de­lig har sagt oss på tross av at Hans Ord ad­va­rer oss mot nett­opp dette.

Det er en ånds­kamp også på det vi­ten­ska­pe­li­ge plan. Å glem­me dette er naivt». Bokas for­fat­te­re gir inn­trykk av at vi som ikke kan slut­te oss til deres på­stan­der om na­tu­ren, er spot­te­re som del­tar på feil side i ånds­kam­pen. De bør over­veie å be­kla­ge dette.

Per Ber­ge­ne Holm hev­der at synde­fal­let og flom­men har ført til så gjen­nom­gri­pen­de end­rin­ger i na­tu­ren at da­gens vi­ten­skap ikke kan ut­ta­le seg om det som skjed­de før den tid.

Men selv vet han mye nok om dette til å plas­se­re da­gens vi­ten­skap som upå­li­te­lig. Sam­ti­dig plas­se­rer han seg selv in­nen­for et selv­kon­stru­ert pa­ra­dig­me som hever ham over all kri­tikk. Jeg tror ikke han im­po­ne­rer mange ved dette.

La meg el­lers føye til at jeg er over­ras­ket over at Jo­han­n­es Klep­pa i sin an­mel­del­se Dagen 5. mai om­tal­te boka til Jogeir Lianes, Andreas Årik­stad og Johan Sa­mu­el Årik­stad-Ni­el­sen som en «glim­ren­de bok», og at han i sin kro­nikk 16. mai langt på vei støt­ter for­fat­ter­nes ung-jord-tenk­ning.

Klikk for å endre tekst

SkapelseIngolf KanestrømProfessor emeritus i geofysikk

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Glimrande om bibelsyn og evolusjonOm boken:
Les også
Tro og naturvitenskapKnut Alfsvåg