Tal tydelig om fortapelsen

Den svake ærefrykten for Gud, både blant folk flest og aktive kristne, er en bekymringsverdig tendens i vår tid.

En ut­ford­ring fra teo­log Stian Kilde Aare­brot har ut­løst de­batt om for­ta­pel­sen.

Sam­ta­len bør ikke av­slut­tes for fort. Det er blitt uro­vek­ken­de stil­le om et av de dy­pes­te spørs­må­le­ne i kris­ten tro: Hva er al­ter­na­ti­vet til å bli frelst for evig­he­ten?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også: Når er det ikke lenger noen bønn?

Vi synes Espen Otto­sen og Rolf Kjøde har le­vert gode re­flek­sjo­ner til Aare­brots ut­ford­ring.

Aarebrots egen re­spons til disse i fre­dags­avi­sen er ikke over­be­vi­sen­de.

Som Kjøde på­pe­ker i sitt Syns­punkt i da­gens avis, på­lig­ger det « dem som vil av­vise dom­mens ir­re­ver­sib­le kon­se­kvens å sann­syn­lig­gjø­re en annen for­stå­el­se av teks­te­ne».

Det kan vi ikke se at Aare­brot har gjort. Tvert imot ska­per han uklar­het. Til­syne­la­ten­de mener han at dom­men vil skje etter gjer­nin­ger: « Dom­men vil gjøre vondt for oss alle, fordi vi alle er skyl­di­ge», skri­ver han.

Her blan­der han sam­men ting som må hol­des ad­skilt. Alle tro­en­de må fram for Kris­ti dom­stol, som Pau­lus på­pe­ker (2. Kor. 5,10). Der skal livet vi har levd som krist­ne, be­døm­mes.

Noen vil få lønn for et frukt­bart liv, andre vil opp­le­ve at livs­ver­ket deres ikke be­står prø­ven. Men alle som har be­vart sann tro på Kris­tus, blir frelst. An­ner­le­des er det med den en­de­li­ge dom­men for Guds store hvite trone (Joh. Åp. 20,11). De som ikke er «i Kris­tus», blir dømt etter sine gjer­nin­ger.

Uten en slik grunn­leg­gen­de for­stå­el­se av dom­men blir det liten me­ning i Jesu ord i «den lille bibel» (Joh. 3,16). For det er hver den som tror på ham, som har evig liv og ikke skal gå for­tapt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gud vil at «alle men­nes­ker skal bli frelst og lære sann­he­ten å kjen­ne» (1. Tim. 2,4). Jesus selv un­der­stre­ker at han ikke kom for å dømme ver­den, men for at ver­den skul­le bli frelst ved ham (Joh. 3,17). Men det er ikke alle som vil tro.

Dø­pe­ren Jo­han­n­es opp­sum­me­rer det hele en­kelt og nær­gå­en­de: «Den som tror på Søn­nen, har evig liv. Den som er uly­dig mot Søn­nen, skal ikke se livet, men Guds vrede er og blir over ham» (Joh. 3,36).

Aare­brot har helt rett i at alt er mulig for Gud, men Her­ren vil ikke tvin­ge noen til fel­les­skap med seg selv, hel­ler ikke i evig­he­ten.

Med god grunn er læren om for­ta­pel­sen blitt kalt den har­des­te lære i Guds ord. Vi må be om nåde til å snak­ke og skri­ve om for­ta­pel­sen med yd­my­ket og om­sorg for med­men­nes­ker, ikke med hard­het, kulde og for­døm­mel­se.

Men vi svik­ter an­sva­ret vårt som krist­ne hvis vi be­nek­ter eller ba­ga­tel­li­se­rer Bi­be­lens bud­skap om dette. I oss selv er vi som syn­de­re red­nings­løst for­tapt i møte med Guds hel­lig­het.

Vi tren­ger en frel­ser.

Den svake ære­fryk­ten for Gud, både blant folk flest og ak­ti­ve krist­ne, er en be­kym­rings­ver­dig tendens i vår tid. Vrang­fore­stil­lin­ger om hel­ve­tes pins­ler fin­ner vi ek­semp­ler på i kir­kens his­to­rie, men i dag er dette knapt noe nevne­ver­dig pro­blem. Tvert imot er tren­den at det bi­bels­ke al­vo­ret blir borte. Det fører til at evan­ge­li­et om Guds nåde fram­står som en banal selv­føl­ge­lig­het. Da glip­per også for­stå­el­sen av hvor­for Jesus måtte lide og dø for vår skyld.

Så må vi alle er­kjen­ne at store spørs­mål blir stå­en­de.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det har ingen hen­sikt å spe­ku­le­re i hvor­dan det vil gå med dem som av for­skjel­li­ge grun­ner ikke får ta stil­ling til evan­ge­li­et eller bare får en for­vrengt fram­stil­ling av det.

Bi­be­lens opp­ford­ring er klar: Pass på at du selv når målet.

Men­nes­kets egen vei går mot en evig­het borte fra Guds her­lig­het. Men tak­ket være Guds bunn­løse barm­hjer­tig­het kan vi snu og bli om­fav­net av en Far som øns­ker oss vel­kom­men hjem - for all­tid.

Les også
Gir aldri noen oppLise Karlsen
Les også
Når er det ikke lenger noen bønn?
Les også
Det er Gud som skal dømme
Les også
For Gud er alt mulig
Les også
Exit helvete?Rolf Kjøde
Les også
Tal tydelig om fortapelsen
Les også
Saken avgjøres av teksteneRolf Kjøde
Les også
Tal tydelig om fortapelsen