Klikk for å endre tekst

Saken avgjøres av tekstene

Det på­lig­ger dem som vil av­vise dom­mens ir­re­ver­sib­le kon­se­kvens å sann­syn­lig­gjø­re en annen for­stå­el­se av teks­te­ne enn den som lig­ger i dagen.

Stian Kilde Aare­brot spil­ler på at noen skal ha bedt ham om ikke å bruke meta­fo­rer . Det har han ikke fra meg.

Om for­ta­pel­sen bru­ker NT både ild og mørke som meta­for, hvor­av den ene ute­luk­ker den andre i kon­kret for­stand. Der­imot har jeg på­pekt at han gjør seg bruk av fore­stil­lin­ger om St. Peter, man­nen med ljåen og Dan­tes in­fer­no som alle tre er fore­stil­lin­ger uten bak­grunn i Skrif­ten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg for­und­rer meg over at han som teo­log og of­fent­lig de­bat­tant ikke har grep om dette.

an­kla­ger han meg for ikke å skil­le mel­lom dom­men, som han av samme grun­ner som jeg anser som nød­ven­dig, og det evige skil­let.

La meg ile til og si at jeg ikke er ute etter å av­gren­se Guds fri­het. Der­som der fin­nes en rett­fer­dig ut­gang ut­over det som Gud har åpen­bart for oss, vil jeg om­fav­ne den. Her og nå må jeg - med hele den krist­ne kirke, for­hol­de meg til det han fak­tisk har åpen­bart gjen­nom Jesus og gjen­nom sine hel­li­ge apost­ler.

Av disse er Jesus de­fi­ni­tivt den vans­ke­ligs­te bryne seg på, fordi han gjen­tat­te gan­ger er så eks­pli­sitt ty­de­lig i saken.

Jeg deler Aare­brots ob­ser­va­sjon at svært mange av Jesu ut­sagn ret­ter seg mot fa­ri­se­ere og skrift­lær­de, til alles etter­tan­ke, sær­lig de ste­de­ne der han bru­ker Ge­hen­na (hel­ve­te) som meta­for. Der­imot er den store doms­teks­ten i Mat 25 ikke ret­tet mot de få men mot de mange (alle), med for­hol­det til Jesus egne di­sip­ler (som «disse mins­te» hos Mat­teus) som prøve­stein.

Dom­mens evige kon­se­kvens kom­mer fram i mange av teks­te­ne. Av­gjort­he­ten er av en slik art at det hel­ler ikke vil holde å vise til at det ba­ken­for­lig­gen­de he­bra­is­ke ordet «olam» i strikt me­ning betyr svært lang tid mer enn evig­het.

I lik­nel­sen om La­sarus og den rike man­nen er Jesus klar på at «de som vil komme her­fra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss». (Luk 16,26) Hel­ler ikke doms­teks­ten i Mat 25 gir tegn til av­grens­ning når de dømte skal «gå bort til evig straff». (Mat 25,46)

Pau­lus er ikke vag, men vàr i fram­leg­gel­sen av disse spørs­må­le­ne. Det kan være et for­bil­de for oss som for­kyn­ner. På sitt ster­kes­te sier han at «straf­fen deres blir en evig for­ta­pel­se borte fra Her­rens an­sikt og fra hans her­lig­het og makt». (2 Tess 1,9) Åpen­ba­rings­bo­ken skild­rer med sitt apo­ka­lyp­tis­ke språk kon­se­kven­se­ne av den en­de­li­ge dom­men med at de for­tap­te «pines dag og natt i all evig­het». (Joh Åp 20,10)

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det på­lig­ger dem som vil av­vise dom­mens ir­re­ver­sib­le kon­se­kvens å sann­syn­lig­gjø­re en annen for­stå­el­se av teks­te­ne enn den som lig­ger i dagen.

Navn på re­spek­ter­te teo­lo­ger er ikke god nok ar­gu­men­ta­sjon for å sette teks­te­ne til side, enten de gjør det av sys­te­ma­tis­ke, sjele­sør­geris­ke eller dia­lo­gis­ke grun­ner.

Rolf Kjøde

generalsekretær i Normisjon

Les også
Når er det ikke lenger noen bønn?
Les også
Exit helvete?Rolf Kjøde
Les også
Det er Gud som skal dømme
Les også
For Gud er alt mulig
Les også
Tal tydelig om fortapelsen