Nike, Assisi og Afrika

Iveren etter å bruke ny kunnskap og fortelle om Jesus er på mange måter en åndelig versjon av det som i nær sagt alle år har vært Nikes slagord: «Just Do It.»

Nikes sport­ut­styr fin­nes for lengst både i byen As­si­si og over store deler av Afri­ka. Det er imid­ler­tid andre sam­men­hen­ger mel­lom disse tre stør­rel­se­ne som er langt vik­ti­ge­re for oss.

La oss ta As­si­si først. Den ita­li­ens­ke fjell­byen er først og fremst kjent for å ha fost­ret Gio­van­ni Fran­cesco di Ber­nar­done, man­nen som sei­ne­re tok nav­net Frans og ble kalt Frans av As­si­si. Frans, som ble er­klært som hel­gen i 1228, blir ofte si­tert.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Norge re­fe­re­res det gjer­ne til at Frans skal ha sagt noe slikt som: «For­kynn evan­ge­li­et, om nød­ven­dig med ord.»

For alle som synes det er vans­ke­lig å for­tel­le om troen, kan slike ord være til trøst. I ar­bei­det med å brin­ge men­nes­ker til frel­se hos Jesus er det li­ke­vel tvil­somt om dette er noen god frem­gangs­måte.

Da er det nok bedre å se forbi As­si­si og Ita­lia, der evan­ge­li­et har mis­tet mye av sitt fot­fes­te, til Afri­ka sør for Sa­ha­ra, der kir­ke­ne de siste ti­åre­ne har opp­levd en for­mi­da­bel vekst.

I Tent har vi siden 2005 fått lov til å leve tett på og bidra inn i den frem­vok­s­en­de, afri­kans­ke telt­ma­ker­be­ve­gel­sen. I neste uke sam­les del­ta­ke­re fra mer enn 20 na­sjo­ner til stor­kon­fe­ran­se om telt­ma­ker­tje­nes­te i Tan­za­nia. Uken etter er det kurs i Li­be­ria.

I slut­ten av au­gust er det å søke seg jobb i andre land for å utbre Guds rike tema når det ni­ge­ri­ans­ke mi­sjons­nett­ver­ket NEMA hol­der kon­fe­ran­se. Ni­ge­ria er på mange måter lo­ko­mo­ti­vet i det afri­kans­ke mi­sjons­ar­bei­det, og 2000 men­nes­ker er ven­tet til sam­lin­gen.

I møte med afri­kans­ke krist­ne har jeg mange gan­ger und­ren­de fått se hvor kort vei det er fra kunn­skap til hand­ling. Etter kur­se­ne vil mange del­ta­ke­re gjer­ne prak­ti­se­re det de har lært med en gang. Hol­der vi kurs på samme sted to år på rad, kom­mer ofte del­ta­ke­re fra førs­te året for å for­tel­le nye stu­den­ter om hvor­dan de har brukt un­der­vis­nin­gen. Det er blitt mange vit­nes­byrd om men­nes­ker som er kom­met til tro og om fel­les­skap og me­nig­he­ter som er star­tet etter at Guds ord er blitt for­kynt til kol­le­ga­er og na­bo­er.

Ive­ren etter å bruke ny kunn­skap og for­tel­le om Jesus er på mange måter en ån­de­lig ver­sjon av det som i nær sagt alle år har vært Nikes slag­ord: «Just Do It.» (Bare gjør det.).

Også Frans av As­si­si skjøn­te nok at folk ikke ville komme til tro på Jesus «uten at noen for­kyn­ner» (Rom 10,14). Den nye pa­vens navne­valg har skapt de­batt om hva Frans av As­si­si fak­tisk skal ha ut­talt. Det mest bruk­te si­ta­tet om å for­kyn­ne uten ord stam­mer tro­lig ikke fra ham. Det han der­imot skal ha sagt er føl­gen­de: «For­kynn all­tid evan­ge­li­et. Og for Guds kjær­lig­hets skyld, bruk ord.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

La oss følge denne opp­ford­rin­gen fra As­si­si og de gode ek­semp­le­ne fra Afri­ka. Just do it!

Steinar Opheim

daglig leder i Tent AS

Fakta om Tent
Les også
Indremisjonen søker utålmodige misjonærerIndremisjonsforbundets generalforsamling
Les også
- Evangeliet er behandlingen
Les også
Utfordrer til å nå muslimske kvinner med evangelietBjørn Olav Hansen
Les også
Har vi mistet varmen?
Les også
Forkynnelse for barn