LEDER: «Kristen» - hevet over debatt

Hvis noen vil kalle seg mus­lim, men ser på Mu­ham­med som en pe­ri­fer skik­kel­se, er det nokså klart at hel­ler ikke dette hen­ger sam­men. Men nåde den som våger å kri­ti­se­re syns­punk­ter andre hev­der å for­ank­re i sin egen krist­ne tro.

De siste to ukene har Ska­per­kraft-bo­ken «Gud er til­ba­ke! Re­li­gio­nens rolle i frem­ti­den» fått mye of­fent­lig opp­merk­som­het. Det er gle­de­lig av mange grun­ner. Det går an å snak­ke om Gud i of­fent­lig­he­ten uten at man der­med baner veien for teokra­ti.

Uten at vi skal trek­ke for dras­tis­ke kon­klu­sjo­ner, ser det ut for at vi står over­for en øken­de er­kjen­nel­se av dette. Ut­ford­rin­ge­ne stop­per imid­ler­tid ikke der.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Norge har fak­tisk en lang og dypt­gå­en­de kris­ten tra­di­sjon som fort­satt pre­ger oss. I den grad vi kan si noe om frem­ti­den, ser det fort­satt ut for at kir­kens størs­te eks­ter­ne ut­ford­ring ikke blir den harde ate­is­men, men sna­re­re et vell av ulike re­li­giø­se fore­stil­lin­ger. Det kan dreie seg om tan­ker som, i lik­het med kris­ten­dom­men, har lange røt­ter.

Men det kan også dreie seg om mer per­son­li­ge be­trakt­nin­ger, ofte uten spe­si­elt stren­ge krav til indre sam­men­heng. Hvis åpen­he­ten for re­li­giø­se tan­ker i of­fent­lig­he­ten in­ne­bæ­rer å side­stil­le kris­ten tro og amu­let­ter, har vi i høy grad fort­satt en jobb å gjøre.

I det nors­kesam­fun­net står vi over­for to fa­sci­ne­ren­de mot­stri­den­de strøm­nin­ger, hvor en del ak­ti­ve krist­ne har følt seg over­sett, og hvor støtte­er­klæ­rin­ger til for­fulg­te tros­søs­ken fra uten­riks­mi­nis­te­ren betyr en kjær­kom­men an­er­kjen­nel­se.

Sam­ti­dig hev­der livs­syns­hu­ma­nis­ter at krist­ne fort­satt sit­ter med en sterk de­fi­ni­sjons­makt, og at det er de - altså livs­syns­hu­ma­nis­te­ne - og deres like­sin­ne­de som er de egent­li­ge over­set­te her.

Af­ten­pos­tens kloke kul­tur- og de­batt­re­dak­tør Knut Olav Åmås på­pek­te for­ri­ge helg at Ska­per­kraft-bo­ken ikke tar opp i seg det de nyre­li­giø­se strøm­nin­ge­ne som også har fått en ster­ke­re plass i det nors­ke sam­fun­net. Det er en rik­tig ob­ser­va­sjon, og neppe en de som har laget boken vil be­stri­de. Men fra Ska­per­krafts ut­tal­te krist­ne stå­sted er det na­tur­lig­vis sær­lig vik­tig å ar­bei­de for at kris­tent fun­der­te stand­punk­ter får både plass og opp­slut­ning. 

I til­legg står tro­en­de krist­ne over­for en eks­tra­ut­ford­ring, på grunn av den his­to­ris­ke rol­len kris­ten­dom­men har hatt i Norge. For be­gre­pet «kris­ten», som åpen­bart opp­rin­ne­lig viser til Kris­tus, kan man i dag de­fi­ne­re med re­la­tivt stor grad av fri­het.

Hvis noen vil kalle seg so­sia­lis­ter og sam­ti­dig ivre for frie mar­keds­kref­ter, blir de raskt imøte­gått. Hvis noen vil kalle seg li­be­ra­lis­ter og sam­ti­dig øns­ker seg en ster­ke­re og mer omfat­ten­de stat, skjøn­ner man raskt at de to syns­punk­te­ne ikke hen­ger sam­men.

Hvis noen vil kalle seg mus­lim, men ser på Mu­ham­med som en pe­ri­fer skik­kel­se, er det nokså klart at hel­ler ikke dette hen­ger sam­men. Men nåde den som våger å kri­ti­se­re syns­punk­ter andre hev­der å for­ank­re i sin egen krist­ne tro.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES FLERE LEDERE HER

I en tid med øken­de re­li­giøst mang­fold blir det sta­dig mind­re be­las­ten­de å stå frem som kris­ten, og be­teg­nel­sen for­plik­ter i nokså liten grad. Man kan fint kalle seg kris­ten, men ikke ha noe av­klart for­hold til om Jesus fak­tisk har stått opp fra de døde. Kris­ten-be­gre­pet hører til så langt inne i den pri­va­te sfæ­ren at å kri­ti­se­re det, er litt som å si ne­ga­ti­ve ting om noens mor.

Kan­skje har vi som kal­ler oss tro­en­de selv bi­dratt til dette? Det sær­nors­ke be­gre­pet «per­son­lig kris­ten» opp­stod som en kon­trast til fe­no­me­net kul­tur­krist­ne eller no­mi­nelt krist­ne, altså men­nes­ker som gjer­ne har sitt kirke­med­lem­skap i orden, men som sjel­den del­tar på i guds­tje­neste­fel­les­ska­pet, og som gjer­ne er­kjen­ner at Gud ikke har noen sen­tral rolle i hver­da­gen deres. 

Det gir me­ning å skjel­ne mel­lom men­nes­ker som slut­ter seg til den krist­ne kul­tur­ar­ven slik den har ut­vik­let seg i norsk of­fent­lig­het, og tro­en­de men­nes­ker som reg­ner Jesus som sin per­son­li­ge frel­ser fra synd og for­ta­pel­se. På en­gelsk kan man i en del sam­men­hen­ger høre om et skil­le mel­lom «Chris­ti­ans» og «be­lie­vers».

Li­ke­vel er det noe med be­gre­pet «per­son­lig kris­ten» som gjør troen mer pri­vat enn den skul­le være. In­nen­for den mo­der­ne in­di­vi­dua­lis­mens ram­mer kan en «per­son­lig kris­ten» også ut­vik­le sin per­son­li­ge Jesus. Denne Je­sus-skik­kel­sen er langt på vei hevet over de­batt.

Dette er na­tur­lig­vis uhis­to­risk, og det er uri­me­lig over­for be­gre­pets opp­havs­mann. I det folke­kir­ke­li­ge Norge tren­ger vi are­na­er hvor det går an å de­bat­te­re åpent hvil­ke verdi­vur­de­rin­ger som fak­tisk er i pakt med kris­ten tro - og troen må vokse forbi det pri­va­te rom­met slik at den kan møte and­res tro i åpent lende.

LES FLERE LEDERE HER