Konspirasjoner om Jesus på MF
Noe er galt når en TF-professor irettesetter en MF-teolog i en sak som handler om liberalteologiske avvik.
Konspirasjonsteorier om Jesus fra Nasaret er ikke noe nytt fenomen. Den første finner vi faktisk beskrevet allerede i Matteus-evangeliets siste kapittel. Der fortelles det om hvordan overprestene og de eldste gav penger til soldatene som var blitt vitne til Jesu oppstandelse. De skulle betales for å si at det var Jesu disipler som hadde kommet og tatt den døde kroppen bort mens vaktmannskapene sov.
Fra religionshistorien kjenner vi til hvordan spesielt én verdensreligion har gjort konspirasjoner om Jesus til et særmerke. I Koranen fornektes som kjent Jesu korsdød. Muslimenes hellige bok hevder at det var en annen som ble korsfestet, men at de tilstedeværende trodde at det var Jesus. Den spesielle Ahmadiyya-retningen innen islam hevder for øvrig at Jesus deretter reiste til Kashmir og ligger begravd der.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Fra populærkulturen kjenner vi til et annen angivelig reisemål. Dan Browns bestselger «Da Vinci- koden» har gjort den gamle myten om at Jesus giftet seg med Maria Magdalena og reiste til Frankrike, ny popularitet.
Mer sjeldent er det imidlertid at konspirasjonsteorier om Jesus Kristus blir spredt fra kristne institusjoner. Og spesielt fra en skole som har som hovedoppgave å utdanne prester.
Men det er akkurat det som skjer når stipendiat ved Menighetsfakultetet, Hilde Brekke Møller, nå setter spørsmålstegn ved om Jesus i det hele tatt har levd. MF-stipendiaten har både i et innlegg på forskning.no og i intervju med Vårt Land argumentert med at det ikke finnes noen spor etter Jesus fra hans egen samtid.
Denne typen påstander er både forskningsmessig uholdbare og teologisk forkastelige.
Sammenlignet med alle andre skrifter fra antikken er de fire evangeliene de best bevitnede bøkene vi har. Så dette spørsmålet burde faglig sett egentlig vært helt unødvendig å diskutere.
Vi regner også med at det er flere enn oss som ser det ironiske i at en MF-teolog blir irettesatt angående liberalteologisk avvik av en av TFs mest liberale profiler. MF ble jo opprettet nettopp for å være et alternativ til det som ble oppfattet som et altfor liberalt Teologisk Fakultet ved Universitetet i Oslo. Men nå er det altså professor Halvor Moxnes ved TF som i Vårt Land beskylder en MF-teolog for å fornekte en helt grunnleggende doktrine i den kristne tro.
Når det er sagt, vil vi også tillegge at vi ikke er helt utilfreds med de svarene MFs rektor Vidar L. Haanes gav i Dagen i går. Ja, vi er klar over at stipendiat Brekke Mølle er ansatt i en tidsbegrenset stilling ved Menighetsfakultetet. Og det er bra at rektoren vil klargjøre overfor sine ansatte hvilke regler som gjelder når man opptrer på MFs vegne.
Likevel mener vi at denne saken bør utløse en alvorlig refleksjon over den langsiktige teologiske utviklingen ved Menighetsfakultetet. Forholdet mellom betydelige deler av det aktive kristenfolket og Menighetsfakultetet er allerede ganske tynnslitt.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Utspillet fra Brekke Møller er ikke akkurat egnet til å endre oppfatingen av MF som en institusjon som befinner seg i en liberalteologisk glideflukt.