Jesus taler tydelig om fortapelsen

Vi er enig med Kaufman i at det avgjørende når det gjelder spørsmålet om fortapelsen ikke er hva «kirken alltid har sagt». Tvert i mot vil vi fastholde at Bibelen skal avgjøre.

Første­ama­nu­en­sis John Kauf­man ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet av­vi­ser at Bi­be­len alene kan av­gjø­re hva krist­ne bør mene om for­ta­pel­sen. Vi opp­le­ver hans bi­bel­syn som dypt pro­ble­ma­tisk.

Jesus taler i Bi­be­len mye om dom­men og for­ta­pel­sens mu­lig­het. Teks­te­ne er mange, og vi har i ulike inn­legg de siste ukene truk­ket frem flere av disse. Li­ke­vel er John Kauf­man mest opp­tatt av å pro­ble­ma­ti­se­re Bi­be­len. Det gjør han på to ulike måter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For det førs­te av­vi­ser han det lu­thers­ke skrift­prin­sip­pet. Det har vært grunn­leg­gen­de for lu­thersk teo­lo­gi - ja, for pro­tes­tan­ter flest - å fast­hol­de «Skrif­ten alene». Kauf­man skri­ver imid­ler­tid at spørs­må­let om for­ta­pel­sen ikke kan «av­gjø­res av teks­te­ne alene». Da er det ikke så un­der­lig at han er åpen for å for­kas­te en klas­sisk kris­ten for­stå­el­se av for­ta­pel­sens rea­li­tet. For ingen av oss synes det er en­kelt å fast­hol­de at det fin­nes et «evig uten­for».

For Kauf­man er det slik at spørs­må­let om for­ta­pel­sen bør av­gjø­res «av de som kal­ler seg krist­ne i dag, i bønn og i sam­ta­le med både bi­bel­teks­te­ne, kir­kens his­to­rie, hver­and­re og sam­ti­den». Dette er en ra­di­kal på­stand. Det er vans­ke­lig å se det an­ner­le­des enn at Kauf­man åpner for at sam­ti­dens tan­ker kan bru­kes til å sette Bi­be­len til side. Det er en hold­ning til Bi­be­len som vi opp­le­ver som pro­ble­ma­tisk.

For det andre på­pe­ker Kauf­man hvor vans­ke­lig det er å tolke Bi­be­len. Alle teks­ter må «tol­kes, og all tolk­ning er av­hen­gig av le­se­rens stå­sted, for­ut­set­nin­ger og for­for­stå­el­se, av spørs­må­le­ne le­ser­ne stil­ler og av ho­ved­prin­sip­pe­ne eller ak­sio­me­ne le­se­ren leg­ger til grunn», skri­ver han.

Selve på­stan­den er vi langt på vei enig i. Men vi drar andre kon­se­kven­ser enn Kauf­man. Det skyl­des at vi blant annet har som for­ut­set­ning at Bi­be­len ikke mot­si­er seg selv. Kauf­man mener der­imot at «Bi­be­len sier ulike ting, også om for­ta­pel­sens mu­lig­het».

Vi vur­de­rer det slik at i det øye­blik­ket teo­lo­ger, pres­ter eller pas­to­rer åpner for at Bi­be­len mot­si­er seg selv, gjør de seg selv til herre over Bi­be­len. Iste­den­for å ha som mål at Bi­be­len skal ut­ford­re oss og kor­ri­ge­re oss, får vi en mu­lig­het til å bruke noen bi­bel­teks­ter for å for­kas­te andre bi­bel­teks­ter.

Dette viser da også Kauf­man i sin kro­nikk. Rik­tig­nok si­te­rer han bare et enes­te bi­bel­vers, nem­lig or­de­ne i 1 Kor 15,28 om at Gud skal bli «alt i alle». Ved en hen­vis­ning til kirke­fa­de­ren Ori­ge­nes på­står Kauf­mann at «Gud til slutt ikke vil miste noen».

Så hva gjør Kauf­man da med de mange - og svært klare - teks­te­ne om for­ta­pel­sen? Det går ikke frem av det han skri­ver. Men faren er at disse spil­les ut over side­lin­jen. Åpner vi for at Bi­be­len mot­si­er seg selv, er det lett å tenke at vi fritt kan velge den teks­ten eller de teks­te­ne vi liker best.

Etter vår me­ning er det uri­me­lig å for­stå 1 Kor 15,28 dit­hen at Pau­lus av­vi­ser at det fin­nes en for­ta­pel­se. I så fall må vi mene at Pau­lus var for­vir­ret. For også han taler - i lik­het med Jesus - svært ty­de­lig om for­ta­pel­sen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For ek­sem­pel når han i 2. Tess 1,9 taler om Jesu gjen­komst og den på­føl­gen­de dom over de som ikke er ly­di­ge mot evan­ge­li­et: «Den straf­fen de skal lide, blir en evig for­ta­pel­se borte fra Her­rens åsyn og fra hans makts her­lig­het».

Vi er enig med Kauf­man i at det av­gjø­ren­de når det gjel­der spørs­må­let om for­ta­pel­sen ikke er hva «kir­ken all­tid har sagt». Tvert i mot vil vi fast­hol­de at Bi­be­len skal av­gjø­re. Det betyr ikke at det all­tid er en­kelt å tolke Bi­be­len. Men bi­bel­tolk­ning blir rett og slett en umu­lig­het hvis vi på for­hånd be­stem­mer oss for at teks­te­ne ikke av­gjør og at de inn­byr­des mot­si­er hver­and­re.

Det er både over­ras­ken­de - og yt­terst skuf­fen­de - at en lærer ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet står for en slik hold­ning til Bi­be­len.

Rolf Kjøde

generalsekretær i Normisjon

Les også
Kan saken avgjøres av tekstene?John Kaufman
Les også
Når er det ikke lenger noen bønn?
Les også
Det er Gud som skal dømme
Les også
Exit helvete?Rolf Kjøde
Les også
For Gud er alt mulig
Les også
Saken avgjøres av teksteneRolf Kjøde
Les også
Tal tydelig om fortapelsen