Hvorfor har vi pressen?

Ikke bare for å høre siste nytt om Northugs promillekjøring. Heller ikke for å se Jenny Skavlans bikinikolleksjon. Hva er egentlig poenget med en fri presse?, skriver Halldis Bjerkvik Volle.

På en van­lig man­dag i mai do­mi­ne­rer saker med ulike vink­lin­ger av Pet­ter Nort­hugs pro­mille­kjø­ring nett­avi­se­ne.

Pro­mille­kjø­rin­gen er i høy­es­te grad klikk-venn­lig ma­te­ria­le. Men er om­fan­get saken får i tråd med rol­len pres­sen er ment å ha i sam­fun­net?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Pres­sen er i dette til­fel­let ment som masse­me­die­ne, og in­klu­de­rer alt fra lo­kal­avi­ser til TV3, det vil si med­lem­me­ne til Norsk Presse­for­bund. Disse er for­plik­tet på ret­nings­lin­je­ne i Vær Var­som-pla­ka­ten.

Yt­rings­fri­het, in­for­ma­sjon­fri­het og trykke­fri­het er grunn­ele­men­ter i et de­mo­kra­ti, står det i Vær Var­som-pla­ka­ten.

«En fri, uav­hen­gig pres­se er blant de vik­tigs­te in­sti­tu­sjo­ner i de­mo­kra­tis­ke sam­funn, hører også til det førs­te punk­tet.

Vi­de­re står det at pres­sen har rett til å in­for­me­re om det som skjer i sam­fun­net og av­dek­ke kri­tikk­ver­di­ge for­hold.

Dess­uten skal pres­sen be­skyt­te en­kelt­men­nes­ker og grup­per mot over­grep eller for­søm­mel­ser fra of­fent­li­ge myn­dig­he­ter og in­sti­tu­sjo­ner, pri­va­te fore­tak eller andre».

Pres­sen skal være fri for bin­din­ger til blant annet par­ti­er, sel­skap og or­ga­ni­sa­sjo­ner. Helt nøy­tral er det umu­lig å være, men det er enorm for­skjell på en fri pres­se og et in­for­ma­sjons­byrå som i ett og alt er lojal mot ar­beids­gi­ve­ren.

Pres­sen skal gi le­ser­ne in­for­ma­sjon til å tref­fe be­slut­nin­ger i det de­mo­kra­tis­ke sam­fun­net, og da trengs det uav­hen­gi­ge vur­de­rin­ger ikke pro­pa­gan­da for en side av saken.

Sam­ti­dig må pres­sen tjene pen­ger for å over­le­ve, og har eiere som kre­ver pro­fitt. Denne dob­belt­he­ten gjør at pres­sen gjer­ne om­ta­les som både børs og ka­te­dral.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En fersk rap­port viser at presse­fri­he­ten an­gri­pes mange ste­der i ver­den, og at det står dår­li­ge­re til med yt­rings­fri­he­ten enn for ti år siden. Norge er i top­pen på lista over land med størst presse­fri­het.

Over flere år har det li­ke­vel vært ned­be­man­ning i nors­ke medi­er, blant annet på grunn av svik­ten­de an­nonse­inn­tek­ter. Re­gje­rin­gen vur­der­te å re­du­se­re presse­støt­ten for 2014, men om­be­stem­te seg hel­dig­vis.

Ut­tryk­ket «vi får de po­li­ti­ker­ne vi for­tje­ner» er kjent. Kan­skje får vi også de medie­ne vi for­tje­ner? Som le­se­re, lyt­te­re og seere har vi et an­svar for hvil­ke saker vi vel­ger å bruke tid på.

Medie­ne re­gist­re­rer hvil­ke saker le­ser­ne «vil ha», og inn­ret­ter seg etter det. Men opp­dra­get pres­sen har er for vik­tig til å bli over­latt til mer eller mind­re til­fel­di­ge klikk.

Pres­sen er ikke et sam­funns­gode, en bonus, det er en av bære­bjel­ke­ne i vårt de­mo­kra­tis­ke sam­funn. Men for å for­tje­ne den til­li­ten må kan­skje pres­sen i stør­re grad også kon­sen­tre­re seg mer om ak­ku­rat det.

Halldis Bjerkvik Volle

Redaktør i Ungdom & Medier