ALVORLIG: - Argumentasjonen til Helga Haugland Byfuglien er ikke bare forvirrende, men også veldig alvorlig all den tid hun mener at kirken konsekvent må forholde seg til hva samfunnet bestemmer, skriver Ståle Halsne.

Homofilt ekteskap - et ideologisk eksperiment?

Argumentasjonen til Helga Haugland Byfuglien er ikke bare forvirrende, men også veldig alvorlig all den tid hun mener at kirken konsekvent må forholde seg til hva samfunnet bestemmer, skriver Ståle Halsne.

De­bat­ten på NRK1 10. april var en mer­ke­lig opp­le­vel­se. Ikke fordi det kom frem noe over­ras­ken­de og nytt, selv om Bloms­ter-Finns inn­tre­den i de­bat­ten var ny.

Det mer­ke­li­ge var at det kun var én per­son som evnet å se og trek­ke frem de nød­ven­di­ge, prin­si­pi­el­le kon­se­kven­se­ne av de li­be­ra­les syn, og av ho­mo­filt ek­te­skap.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bak­grun­nen for de­bat­ten var at Kirke­mø­tet i Den nors­ke kirke av­vis­te vig­sels­li­tur­gi og for­bønn for like­kjøn­ne­de ek­te­skap.

Se hele den timelange debatten i opptak her

Øi­vind Bene­stad, leder for Stif­tel­sen Mor­Far­Barn, for­søk­te å vise hvil­ke kon­se­kven­ser den nye for­stå­el­sen av ek­te­ska­pet med­fø­rer, men ble raskt klip­pet ned med ar­gu­men­ter om at dette ikke hadde noe med saken å gjøre.

Til og med pre­ses Helga Haugland By­fug­li­en av­fei­de Bene­stads ar­gu­men­ter, og hev­det sågar at Bene­stad skjøv disse spørs­må­le­ne foran seg. Et un­der­lig ar­gu­ment.

Jeg stus­set noe og tenk­te med meg selv om det da er slik at jeg kan hevde at kon­se­kven­se­ne av miljø­ut­slipp ikke har noe med selve miljø­ut­slip­pe­ne å gjøre?

Selv­føl­ge­lig må vi se på kon­se­kven­se­ne. Men vet vi egent­lig hva kon­se­kven­se­ne av ho­mo­filt ek­te­skap og den nye ek­te­skaps­lo­ven er?

Den nye ek­te­skaps­lo­ven er et gi­gan­tisk ideo­lo­gisk skif­te i vårt sam­funn som vi aldri har vært i nær­he­ten av tid­li­ge­re. Den de­kon­stru­erer ek­te­ska­pet mel­lom mor og far.

Den de­kon­stru­erer den mins­te bygge­stei­nen i sam­fun­net vårt, og vil gjøre det til noe helt annet enn det den er, ved å si at ek­te­ska­pet er like godt om det be­står av far og far, mor og mor, eller om det be­står av mor og far. De li­be­ra­le be­grun­ner dette med at det er kjær­lig­he­ten som er vik­tigst, og der­som det er kjær­lig­het mel­lom de to, så er kjønn like­gyl­dig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fin­nes det da noen ideo­lo­gis­ke kon­se­kven­ser av dette som de li­be­ra­le ikke ser, eller ikke øns­ker å se? Bene­stad nevn­te barna.

Helt frem til den nye ek­te­skaps­lo­ven ble ved­tatt har vi for­svart det bio­lo­gis­ke prin­sipp hvor det pri­mæ­re er at bar­net skal vokse opp hos sine bio­lo­gis­ke for­eld­re.

Denne til­knyt­nin­gen ble sett på som ver­di­full i seg selv. Vi hadde vår iden­ti­tet og vår til­hø­rig­het hos våre bio­lo­gis­ke for­eld­re. Men nå er dette prin­sip­pet i rea­li­te­ten opp­he­vet.

Den nye loven har gitt oss «med­mor». Men hvem er med­mor? Iføl­ge loven er med­mor det samme som en ste­ril far. Men med­mor er ikke en ste­ril far. En ste­ril far over­tar for noe som na­tur­lig fin­nes, nem­lig far.

En med­mor fin­nes ikke i na­tu­ren. Men loven slår fast at en med­mor er det samme som en ste­ril far. De har samme ret­tig­he­ter. På den måten har loven opp­he­vet kob­lin­gen mel­lom far og barn. Den kob­lin­gen har ikke len­ger noen be­tyd­ning, og far er re­du­sert til en donor, som ikke har egen­ska­per en med­mor ikke kan er­stat­te.

For sta­ten kan ikke både si at far er vik­tig og ikke vik­tig for barn. Sta­ten kan ikke for­hol­de seg til mor, far og barn som bedre enn mor, mor og barn. Sam­fun­net har med andre ord de­kon­stru­ert fa­mi­li­en som mor, far og barn, og opp­he­vet be­tyd­nin­gen av hvor vi bio­lo­gisk kom­mer fra. Barna har ikke len­ger noe til­hø­rig­het eller iden­ti­tet hos sine bio­lo­gis­ke for­eld­re.

Dette er noe av de ideo­lo­gis­ke kon­se­kven­se­ne den nye loven, og den nye for­stå­el­sen av ek­te­ska­pet fører med seg, men som de li­be­ra­le og pre­ses By­fug­li­en ikke øns­ker å de­bat­te­re.

Så for å være på den sikre siden; hva har ek­te­skaps­lo­ven med ho­mo­fil vig­sel i kir­ken å gjøre?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er selv­føl­ge­lig klart at der­som kir­ken stad­fes­ter det ek­te­skaps­lo­ven står for ved å vie ho­mo­fi­le, så gir kir­ken sin til­slut­ning til at ek­te­skaps­lo­ven ikke er i strid med kir­kens lære og kir­kens grunn­voll - Guds ord.

Og da blir det al­vor­lig at By­fug­li­en ikke vil dis­ku­te­re de kon­se­kven­se­ne loven med­fø­rer, men sier at hun må for­hol­de seg til sam­fun­nets til­rette­leg­ging for for­plik­ten­de sam­liv.

Ar­gu­men­ta­sjo­nen til By­fug­li­en er ikke bare for­vir­ren­de, men også vel­dig al­vor­lig all den tid at hun mener at kir­ken kon­se­kvent må for­hol­de seg til hva sam­fun­net be­stem­mer.

Om sam­fun­nets ord­nin­ger stri­der med Guds ord er med andre ord ikke re­le­vant, og man er fris­tet til å spør­re om pre­ses anser det som uten­ke­lig at sam­fun­net over­ho­det skul­le kunne finne på noe som er i strid med Guds ord.

Det er ikke Bene­stad og mot­stan­der­ne av den nye ek­te­skaps­lo­ven som sky­ver barna foran seg. Det var nem­lig mu­lig­he­ten til å bli for­eld­re og å få barn som var det en­de­li­ge målet med å få om­gjort part­ner­skaps­lo­ven til da­gens ek­te­skaps­lov.

Til slutt; Ve­bjørn Sel­bekk og Egil Mor­land måtte tåle mye kri­tikk i de­bat­ten på NRK 10. april for å holde bi­bel­vers foran seg i de­bat­ten. Dette blir noe un­der­lig, men først og fremst ure­de­lig.

For det førs­te var det ikke de som star­tet med å si­te­re bi­bel­vers.

Men for det andre, og vik­tigst; der­som det er slik at vi de­bat­te­rer ho­mo­filt ek­te­skap som et teo­lo­gisk spørs­mål, så må de­bat­ten føres teo­lo­gisk. Da er det svært vans­ke­lig å komme uten­om hva Bi­be­len sier.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men der­som man vel­ger å si at dette er en ideo­lo­gisk de­batt hvor bi­bel­vers ikke har noe å gjøre, så må man kunne de­bat­te­re de ideo­lo­gis­ke kon­se­kven­se­ne ho­mo­filt ek­te­skap med­fø­rer.

Men det ville ingen være med på. Det hele drei­de seg egent­lig om fø­le­ri.

Se hele den timelange debatten i opptak her

Vigselsliturgi og forbønn Ståle HalsneHjelmeland

Les også
Kirkens nei til homofile ekteskap ble debattert på TV
Les også
Kirkelig anarki
Les også
Presteforeningen vil ta begge sider på alvor