Grunnloven 200 år

Grunnlovsjubileet gir grunn til feiring, men også til refleksjon om framtiden. For Den norske kirkehandler det ikke minst om hva det vil si å være en folkekirke, skriver Harald Hegstad.

17. mai i år fei­rer vi at det er 200 år siden Grunn­lo­ven ble un­der­teg­net på Eids­voll. Med det mar­ke­res en tekst som har hatt en enorm be­tyd­ning i det mo­der­ne Nor­ges his­to­rie. Med full rett mar­ke­res den fri­het og selv­sten­dig­het for vår na­sjon som hen­del­se­ne i 1814 la grunn­lag for.

I euro­pe­isk sam­men­heng var den for­fat­ning Norge fikk re­la­tivt mo­der­ne, med blant annet makt­for­de­ling og yt­rings­fri­het. På ett om­rå­de fikk mo­der­ne li­be­ra­le ideer lite gjen­nom­slag, nem­lig når det kom til kirke og re­li­gion.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I den opp­rin­ne­li­ge § 2 fast­slås det ikke bare at den evan­ge­lisk-lu­thers­ke stats­re­li­gion vi­dere­fø­res, men også at andre re­li­giø­se ret­nin­ger (jøder, mun­ke­or­de­ner og je­su­it­ter) var ute­stengt fra riket.

Hvor in­te­grert re­li­gio­nen var i sam­fun­net kom­mer også til ut­trykk i at «kir­ken» som or­ga­ni­sa­sjon ikke er om­talt med navns nev­nel­se: Her hand­let det først og fremst om sta­tens re­li­gions­ve­sen.

I de to hund­re år som har gått siden den opp­rin­ne­li­ge teks­ten ble ved­tatt, har iden­ti­te­ten mel­lom stat og kirke sta­dig blitt lø­se­re. For sta­tens del betyr det at man ikke len­ger må være lu­thersk kris­ten for å være god norsk bor­ger.

I 1964 kom prin­sip­pet om re­li­gions­fri­het inn i Grunn­lo­ven. I 2012 skjed­de den siste fjer­ning av alle spor av den kon­fe­sjo­nel­le stat ved at be­stem­mel­se­ne om stats­re­li­gio­nen i § 2 ble opp­he­vet.

For kir­kens del har de to hund­re år be­tydd en sta­dig ster­ke­re selv­sten­dig­gjø­ring av Den nors­ke kirke som tros­sam­funn. Re­vi­sjo­nen av Grunn­lo­ven i 2012 løste imid­ler­tid ikke alle bånd.

Mens sær­stil­lin­gen tid­li­ge­re var knyt­tet til re­la­sjo­nen til Kon­gen, er den i den nye § 16 be­grun­net i for­hol­det til fol­ket: «Den nors­ke kirke, en evan­ge­lisk-lu­thersk kirke, for­blir Nor­ges folke­kir­ke og un­der­støt­tes som sådan av sta­ten.»

Når po­li­ti­ker­ne kunne vedta en slik for­mu­le­ring i vår tid, hand­ler det utvil­somt om en an­er­kjen­nel­se av den vik­ti­ge rolle Den nors­ke kirke har spilt i fol­kets his­to­rie, og om den rolle den fort­satt spil­ler i sam­fun­net.

Som sådan hand­ler det om et ønske om at kir­ken fort­satt skal kunne spil­le en rolle, men sik­kert også et ønske om fort­satt å kunne ha en viss inn­fly­tel­se på hvor­dan denne rolle iva­re­tas.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mens en stats­kir­ke er noe lov­gi­ver­ne kan vedta eller opp­he­ve, gjel­der ikke det samme en folke­kir­ke. Om­ta­len av Den nors­ke kirke som «Nor­ges folke­kir­ke» for­ut­set­ter en re­la­sjon mel­lom kirke og folk som både rom­mer kvan­ti­ta­ti­ve og kva­li­ta­ti­ve as­pek­ter.

Hvor­vidt fol­ket fort­satt skal ha en slik re­la­sjon, av­gjø­res hver­ken i Stor­tin­get eller på Kirke­mø­tet, men av hvil­ken rolle kir­kens tro og livs­for­stå­el­se fak­tisk får spil­le i fol­kets og sam­fun­nets liv.

Det av­gjø­res hver gang for­eld­re vel­ger - eller ikke vel­ger - å bære sitt barn til dåpen. Det av­gjø­res av i hvil­ken grad kir­ken mak­ter å over­le­ve­re troen til nye ge­ne­ra­sjo­ner. Og det av­gjø­res av i hvil­ken grad kir­kens guds­tje­neste­liv får gi tro og håp til men­nes­ker.

Grunn­lovs­ju­bi­le­et gir grunn til fei­ring, men også til re­flek­sjon om fram­ti­den. For Den nors­ke kirke hand­ler det ikke minst om hva det vil si å være en folke­kir­ke, og hvil­ken rolle den skal spil­le i sam­fun­net. Selv om kjer­nen i opp­dra­get er det samme, er be­tin­gel­se­ne for å løse det helt andre i 2014 enn i 1814.

Harald Hegstad

Professor ved Menighetsfakultetet

Les også
«I dag vil han nok hjem­søke oss med en av sine taler»Hva skjedde i 1814?