Gidder vi å bry oss om endetiden?

Vissheten om Jesu gjenkomst skulle være både vår største glede og vår fremste inspirasjon til å leve liv som vitner om Ham.

Min far for­tel­ler fra opp­veks­ten iIndre­mi­sjons­for­bun­det om hvor­dan de hadde flere meter lange skje­ma­er med over­sikt over hva som skul­le skje når og hvor­dan, i denne ver­dens av­slut­ten­de faser. Dette var sim­pelt­hen et emne som en­ga­sjer­te de unge sterkt, og sam­ta­le­ne kunne være både mange og kunn­skaps­rike. Kon­tras­ten til et gjen­nom­snitt­lig kris­tent ung­doms­mil­jø i dag kunne an­ta­ke­lig knapt vært stør­re.

Ida­gens avis kan vi lese om hvor­dan for­stå­el­sen av ende­ti­den har ut­vik­let seg gjen­nom kirke­his­to­ri­en. Det er in­ter­es­sant les­ning av flere grun­ner. En ting er det ta­len­de for­hol­det at den bi­bel­ti­men Dagen be­søk­te på Nest­tun bede­hus fant sted en man­dag for­mid­dag, på et tids­punkt hvor snitt­al­de­ren på del­ta­ker­ne ven­te­lig er nokså høy.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et annet er tenden­sen til at frykt for det spe­ku­la­ti­ve kan føre oss over i uvi­ten­het og mang­len­de in­ter­es­se for et vik­tig bi­belsk an­lig­gen­de: at denne ver­dens dager nær­mer seg slut­ten, og at Jesus kom­mer igjen for å dømme le­ven­de og døde.

For et par år siden var jeg på et se­mi­nar i Ber­gen med Bob Fra­ser, en av de to ame­ri­kans­ke pre­di­kan­te­ne som ble sterkt kri­ti­sert for sine nokså vå­ga­le pro­fe­ti­er på Oases som­mer­stev­ne. Han har fått et ster­ke­re sver­mer­stem­pel enn de fles­te for­kyn­ne­re som har opp­trådt i Norge de siste årene. Dette var han selv klar over, men under en lunsj drei­de han sam­ta­len over på et annet emne: hva mener lu­the­ra­ne­re om ende­ti­den?

Jeg måtte, ikke uten skam, er­kjen­ne at jeg som har vært aktiv i ulike krist­ne mil­jø­er hele mitt liv og som dess­uten var i ferd med å av­slut­te mine stu­di­er i kris­ten­doms­kunn­skap, knapt kunne huske en enes­te fore­les­ning, og hel­ler ikke sær­lig mange pre­ke­ner, hvor ende­tids­spørs­mål ble drøf­tet i noen vi­de­re ut­strek­ning.

Fra­ser vir­ket opp­rik­tig over­ras­ket. Der han har sin bak­grunn, i stif­tel­senJo­seph In­ter­na­tio­nal, som har for­bin­del­se med for­kyn­ne­ren Mike Bick­les House of pray­er i Kan­sas city, har de hylle­me­ter på hylle­me­ter med lit­te­ra­tur om ende­ti­den. Jeg har ikke kjenn­skap til hva denne lit­te­ra­tu­ren inne­hol­der, kan­skje fal­ler deler av den også inn i ka­te­go­ri­en for spe­ku­la­sjo­ner. Men sam­ta­len med Fra­ser min­net meg i hvert fall om en opp­merk­som­het om emnet som er nokså lite frem­tre­den­de i den krist­ne vir­ke­lig­he­ten jeg har vokst opp i.

Hvor­for er det slik? Sva­re­ne er an­ta­ke­lig flere. En fak­tor er at de skje­ma­ene som var i bruk for en ge­ne­ra­sjon og to siden kunne bli så de­tal­jer­te at det gikk på tro­ver­dig­he­ten løs. Og tran­gen til å få alt på plass i skje­ma­et kunne føre til unød­ven­di­ge og opp­ri­ven­de dis­ku­sjo­ner om spørs­mål det fak­tisk ikke er gitt oss å svare på.

Selv hus­ker jeg at jeg for 15-20 år siden fikk en bok om ende­ti­den i gave. Den het «Her­ren kom­mer», og pre­sen­ter­te ikke mind­re enn tre syn på ende­ti­den. Bo­kens for­fat­te­re var tid­li­ge­re Da­gen-re­dak­tør Jo­han­n­es Klep­pa, nå­væ­ren­de leder iOrdet og Is­rael Per Gunn­stein Nes og den av­døde pres­ten Olav Va­len-Send­stad.

Min umid­del­ba­re tanke var at når selv ikke disse, som tross alt hører til i noen­lun­de samme tra­di­sjon, kla­rer å bli enige, så tar ikke jeg meg bryet med å gå inn i ma­te­ri­en. Det var ikke en spe­si­elt moden be­slut­ning, men jeg tror ikke jeg er alene om å ha tenkt på denne måten. Men det at det fin­nes ulike til­nær­min­ger til et spørs­mål, skul­le jo slett ikke bety at vi kan slå oss til ro med å ig­no­re­re det.

For­ri­ge ge­ne­ra­sjo­ners de­tal­jer­te ut­leg­gel­ser på mer eller mind­re til­strek­ke­lig grunn­lag kan nok ha vir­ket vak­si­ne­ren­de på mange av da­gens unge krist­ne. Dette er li­ke­vel ingen egnet unn­skyld­ning for oss som fort­satt tror at Bi­be­len er Guds ord. Det at både for­vent­nin­ger og an­ta­kel­ser til tider har kom­met inn på blind­spor, gir ikke oss noen grunn til å over­se et om­rå­de som både Jesus selv og Bi­be­lens øv­ri­ge for­fat­te­re fak­tisk skri­ver gans­ke mye om.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Aller mest er det an­ta­ke­lig nær­lig­gen­de å tro at vi har det så godt at vi ikke har behov for å tenke på evig­he­ten. Med det går vi an­ta­ke­lig, uvi­ten­de eller ei, midt inn i Pau­lus' ad­var­sel til Ti­mo­teus i2. Tim. 3. Der vars­ler han blant annet at men­nes­ke­ne i de siste dager skal være selv­opp­tat­te og penge­gris­ke, utakk­nem­li­ge og uten re­spekt for det hel­li­ge, og at de kom­mer til å elske ny­tel­ser høy­ere enn de els­ker Gud. Det er ikke spe­si­elt vans­ke­lig å kjen­ne seg igjen i noe av dette.

Vi tren­ger neppe flere spe­ku­la­sjo­ner eller pri­va­te teori­er. Men viss­he­ten om Jesu gjen­komst skul­le være både vår størs­te glede og vår frems­te in­spi­ra­sjon til å leve liv som vit­ner om Ham. Vi bør ikke dis­tan­se­re oss fra ende­ti­dens rea­li­tet, men sna­re­re om­fav­ne den. Fordi be­ve­gel­sen mot denne ver­dens ende vit­ner om den ver­den som kom­mer.