Elsk menigheten

Med tilstrekkelig tyngde og kraft i stemmen sa professoren: «Snakk ikke sånn om menigheten! Jesus ser det som verdt å dø for den og komme tilbake for å hente den. Vær varsom hvordan dere omtaler den!» skriver Øystein Gjerme.

Vi var ikke mange i klasse­rom­met på teo­logi­stu­di­et da pro­fes­so­ren til­nær­met mis­tet be­sin­nel­sen. Det var et styk­ke ut i se­mes­te­ret, og dis­ku­sjo­nen drei­de seg om me­nig­he­tens indre liv. Ikke en en­kelt me­nig­het, men me­nig­he­ten ge­ne­relt.

En av de mer kri­tis­ke røs­te­ne i klas­sen hadde ordet, og det var ikke førs­te gang «me­nig­he­ten» ble om­talt i svært ne­ga­ti­ve orde­lag. Trang­syn­te, selv­opp­tat­te, kon­ser­va­ti­ve, mot­vil­li­ge til end­ring. Jeg har aldri glemt re­ak­sjo­nen, for den har lærte meg noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Med til­strek­ke­lig tyng­de og kraft i stem­men sa pro­fes­so­ren: «Snakk ikke sånn om me­nig­he­ten! Jesus ser det som verdt å dø for den og komme til­ba­ke for å hente den. Vær var­som hvor­dan dere om­ta­ler den!»

Jeg har aldri glemt den timen, og har selv vi­dere­for­mid­let denne ty­de­li­ge mel­din­gen i møte med tvil­som­me hold­nin­ger. Vi må ikke glem­me at vi har med Kris­ti brud, Kris­ti kropp, Guds folk å gjøre. Vi må være var­som­me med hvor­dan vi om­ta­ler og be­hand­ler det kjæ­res­te Jesus har.

I norsk bede­hus- og fri­me­nig­hets-sam­men­heng opp­fat­tes lo­ka­le me­nig­he­ter som noe som til­hø­rer fol­ket. På mange måter er det rik­tig, fordi de er blitt til gjen­nom det en­ga­sje­men­tet som et gitt an­tall men­nes­ker har vært vil­lig til å in­ves­te­re over tid.

Men når det har gått lang tid, så be­står me­nig­he­ten etter hvert av mange men­nes­ker som ikke len­ger er så nær de opp­rin­ne­li­ge in­ten­sjo­ne­ne. De har hav­net på av­stand, mis­tet in­ter­es­sen eller blitt pas­si­ve. År­sa­ke­ne kan være mange. Men denne av­stan­den viser seg å være svært far­lig.

I klasse­rom­met på teo­logi­stu­di­et var det en av dem som hadde kom­met på av­stand som snak­ket høy­est og mest kri­tisk. Det bru­ker å være sånn. Når man har mis­tet nær­he­ten og der­med re­spek­ten, og dess­ver­re også kjær­lig­he­ten, så skjer det kri­tis­ke. Man blir kri­tisk.

Det bren­nen­de en­ga­sje­men­tet for, og kjær­lig­he­ten til, me­nig­he­ten burde være et kri­te­ri­et for å få være me­nings­be­ret­ti­get. Om det blir for drøyt å si, så bør det i alle fall være kri­te­ri­et for be­slut­nings­rett.

Det er dess­ver­re flere ek­semp­ler i nyere tid i norsk me­nig­hets­liv hvor frem­tids­pla­ner har blitt ned­stemt i me­nig­hets­mø­ter fordi pas­si­ve og pe­ri­fe­re med­lem­mer har blitt mo­bi­li­sert.

For mange av disse ble det med det ene me­nig­hets­mø­tet, før de igjen over­lot den kre­ven­de opp­ga­ven av å løse frem­tids­ut­ford­rin­ge­ne til dem som er til­ste­de både med hode og hjer­te på fast basis.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg tror at frem­ti­dens me­nig­het til­hø­rer alle men­nes­ker, men at den må bli ledet av dem som els­ker den. Med vilje, vett og ved­tek­ter må vi rigge oss slik at vi kan elske den lo­ka­le me­nig­he­ten frem­over. En god test på hvor­dan man lig­ger an, er å kjen­ne på fø­lel­sen etter at man har lest noe slikt som dette.

Øystein Gjerme

pastor i Salt Bergenskirken