Den usynlige kristenarven

Mange av idealene som har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i, har røtter i kristen tenkning om verden og mennesket, skriver Dagen på lederplass.

De­bat­ten om norsk iden­ti­tet pågår som seg hør og bør i for­kant av grunn­lovs­ju­bi­le­et kom­men­de lør­dag.

Boken «Gud i Grunn­lo­ven» gir per­spek­ti­ver på dette som ofte blir over­sett i den of­fent­li­ge sam­ta­len. Kris­ten­dom­mens be­tyd­ning for dan­nel­sen av det mo­der­ne Norge kan knapt over­vur­de­res. Ive­ren etter å slet­te spor av kris­tent tanke­gods blir desto mer be­ten­ke­lig og be­kla­ge­lig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den som ikke kjen­ner sin egen bak­grunn og his­to­rie, kan vans­ke­lig for­stå seg selv og sam­fun­net man lever i.

Hvor­for har vi et kors­mer­ket flagg?

Hvor­for står det kir­ker og krist­ne guds­hus i hver bygd og by?

Hvor­for har vi fri under krist­ne høy­ti­der?

Og hvor­for er språ­ket vårt fullt av bi­bels­ke ut­trykk?

Slike sym­bo­ler for­tel­ler mye om hvor vik­tig den krist­ne tro har vært i Norge.

Men den har også på­vir­ket oss på måter som ikke er like syn­li­ge, uten at de der­med er mind­re vik­ti­ge.

Flere har i for­kant av grunn­lovs­ju­bi­le­et løf­tet fram den ster­ke gjen­si­di­ge til­li­ten som et av sær­trek­ke­ne ved det nors­ke sam­fun­net.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Som nors­ke bor­ge­re sto­ler vi på hver­and­re og på øv­rig­he­ten. Man skal ikke ha reist mye rundt i ver­den for å opp­le­ve at den nors­ke grunn­hold­nin­gen i så måte er gans­ke spe­si­ell. Mange ste­der vil den frem­stå di­rek­te naiv.

Det er vans­ke­lig å bort­for­kla­re at en vik­tig årsak til dette, er den kris­ten­dom­mens ster­ke be­to­ning av den en­kel­tes an­svar og plikt over­for Gud og med­men­nes­ker.

Den høye ar­beids­mo­ra­len og ska­per­tran­gen som har kjenne­teg­net Norge og andre pro­tes­tan­tis­ke land, kan man hel­ler ikke løs­rive fra den re­for­ma­to­ris­ke kalls­etik­ken.

Bon­den, ba­ke­ren og pres­ten hadde alle et kall fra Gud, po­eng­ter­te Mar­tin Lu­ther. Ar­bei­det var ikke bare et nød­ven­dig onde, men en opp­ga­ve fra Ska­pe­ren. Vi er til­trodd et an­svar som hans for­val­te­re. Og alle andre men­nes­ker har samme verdi som vi selv. Dette er på ingen måte selv­sag­te ver­di­er i alle kul­tu­rer.

Vi på­står ikke med dette at men­nes­ker nød­ven­dig­vis må være krist­ne for å gjøre gode gjer­nin­ger eller ut­vik­le kul­tu­rer med mange høy­ver­di­ge og po­si­ti­ve trekk. Men mange av idea­le­ne som har gjort Norge til et av ver­dens beste land å bo i, har røt­ter i kris­ten tenk­ning om ver­den og men­nes­ket. Hvis vi skjæ­rer av røt­te­ne våre, kan vi komme til å høste bitre er­fa­rin­ger. Vel­ferds­sam­fun­net for­ut­set­ter på mange måter den pro­tes­tan­tis­ke be­to­nin­gen av plikt og nøy­som­het. Uten slike ver­di­er, vil hele sys­te­met kol­lap­se. Det er vans­ke­lig å se hva som skal være den sam­len­de mo­rals­ke driv­kraf­ten som kan er­stat­te kris­ten­dom­men.

På dette om­rå­det er det vik­tig å ha to tan­ker i hodet sam­ti­dig.

Vi vil ikke ar­gu­men­te­re for en kris­ten inn­fly­tel­se som går på re­li­gions­fri­he­ten løs. Sam­fun­net er på mange måter blitt bedre siden 1814.

Vi øns­ker slett ikke å gjen­ninn­føre Grunn­lo­vens opp­rin­ne­li­ge ute­sten­gel­se av jøder og je­su­it­ter, samt for­bud mot fri­kir­ker og for­sam­lin­ger for andre tros­ret­nin­ger. Men det blir også feil når noen en­si­dig fram­stil­ler den his­to­ris­ke ut­vik­lin­gen som en fri­gjø­ring fra re­li­giøs tvang og un­der­tryk­kel­se mot stør­re fri­het og vel­stand.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi tror ikke sam­fun­net blir bedre dess mind­re den krist­ne inn­fly­tel­sen blir. Det er mulig å ta vare på den krist­ne kul­tur­ar­ven uten å for­ulem­pe an­ner­le­des ten­ken­de og tro­en­de. Ja, fak­tisk mener vi det kan være den beste måten å sikre et best mulig sam­funn for alle.

Les også
Forsvarer Guds plass i Grunnloven«Gud i Grunnloven»
Les også
Bedre med Gud i Grunnloven