SEMENTERER SYNDEN: Terje Hegertun har funnet ut at menighetene bør støtte homofile som lever i et trofast forhold. Dette kan virke godt, men det dreier seg om å sementere synden med gode intensjoner og verdier, skriver innsenderen.

Teologi på avveier

Kampen om homofili er tilsynelatende snart over i kristenheten. Flertallet av biskopene har bøyd kne for handlinger som kirken har regnet som synd siden begynnelsen.

Kirken med biskopene i spissen har demonstrert manglende evne til å stå i mot presset fra tidsånden. Dette presset førte til at flertallet av biskopene studerte Skriften en gang til og kom til stort sett samme resultat som politikerne og media.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette er neppe en demonstrasjon av det bibelske begrepet åpenbaring.

Personer som er tro mot Guds ord ble fort stemplet som mørkemenn både av politikere, media og biskoper. Toleranse blir fort definert i forhold til hva saken gjelder.

Alt dette foregår som prosesser i samfunnet der flere og flere områder løsrives fra det kristne verdigrunnlaget, og der kirkens ledere gir etter på flere og flere områder.

Les også
Pinseskikkelse åpner for homofilt samliv. Det er nytt og dramatisk, men ikke uventet

Nå er tiden kommet til å sette frikirkelige menigheter under press. Terje Hegertuns bok «Det trofaste samlivet» er et forsøk på å pakke synden inn i positive verdier som trofasthet og ansvarlighet.

Den er imidlertid løsrevet fra teologi på et bibelsk grunnlag. Bibelsk teologi må ha klare tekster fra Bibelen som en etablert ramme.

Hva Bibelen sier om homofili er krystallklart. Så snart en beveger seg utenfor denne rammen, er man i et nytt landskap der kunnskapens tre blir kilden til kunnskap.

Dette skjer automatisk så snart en setter spørsmålstegn ved Guds ord som eneste autoritet. Da må mennesket selv finne ut av hva som er godt og hva som er ondt.

Les også
Det som skjuler seg bak Terje Hegertuns bok

Terje Hegertun har funnet ut at menighetene bør støtte homofile som lever i et trofast forhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette kan virke godt, men det dreier seg om å sementere synden med gode intensjoner og verdier. Den kunnskapen han legger til grunn er preget av kunnskap fra feil tre.

Det er vanskelig å finne tekster i Bibelen der forfatteren konkluderer med at fordi synden er urettferdig og hindrer livsutfoldelse, bør den tillates innenfor bestemte rammer.

Så snart en setter spørsmålstegn ved Guds ord som eneste autoritet, må mennesket selv finne ut av hva som er godt og hva som er ondt.

Skal vi ikke ha inderlig medfølelse med mennesker som har det vondt og sliter med vanskelige spørsmål?

Absolutt. Jesu holdning til kvinnen som ble grepet i hor, og som kunne blitt steinet bør også være vår holdning i en tid med forvirring på det seksuelle området.

Vi kan beklage at dagens menigheter har en begrenset kompetanse til å hjelp mennesker som er seksuelt forvirret.

Innenfor dette området er mye ugjort, og det er rom for forskning og utvikling på et bibelsk grunnlag.