Når Gud tar bolig inni oss

Hva skjer da egentlig?

Jeg vil være gjestfri. Helt uten skam og unnskyldninger. Invitere inn, vise fram hjertet mitt – uten å rydde først. Livet vårt handler om å være et sted der Gud kan manifestere sin herlighet, og gjøre Gud synlig ved å elske hverandre.

Hva er herlighet? Herlighet er alt det Gud er. Han er full av kraft, skjønnhet, hellighet, kjærlighet, nåde og sannhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

TONE LISE GUSTAVSEN: Pastor i Frisk-kirken, Tønsberg.

Gud på innsiden

Tenk å kunne ha Gud på innsiden og utstråle hans kvaliteter. Der det ikke er behov for å jage etter å være der ting skjer. Jeg får bedre tid for det som er viktig, slik at menneskene rundt meg kan oppleve Guds herlighet.

Der jeg går, går hans majestetiske herlighet. Da er Gud synlig overalt der jeg er. For et privilegium å gjøre Gud synlig på jorden! Det er ikke selve karet det kommer an på, eller vårt dyktige, polerte ytre. Vi kan legge bort alt strev med å skinne.

Selve ankerfeste for livet finnes i vårt eget indre.

Min kropp, Guds tempel

Er ikke det et av jordens store mysterier? Gud selv, med alt han er, har flyttet inn i deg og meg. Når vi velger å gjøre Jesus til sjef i livet, omskapes min kropp til Guds tempel hvor Gud selv bor. Kristus i oss – håpet om herlighet.

Du er stedet der Gud velger å ta bolig. Hvis Guds herlighet ikke er der jeg er, hvor er den da?

Ansvaret vårt er å skape et sted der Gud trives og har tillatelse til å uttrykke seg.

Kjærlig berøring

Fattigdom skaper en god vert, heter det. Da har vi ingenting å forsvare – Jesus er nok – herlighetens Herre!

Tidvis tenker vi at Gud kommer i ekstase, gjennom stormen og lynet, men oftest kommer han med en kjærlig berøring på innsiden av oss, for å bekrefte at han er med og stadfester sitt nærvær der han blir elsket og tilbedt, og bekrefter at han er med oss.

Ankerfeste

Selve ankerfeste for livet finnes i vårt eget indre. Jeg trenger ikke frykte at mitt nærvær er truende og krevende, for med Jesus i fokus blir mitt liv innbydende og frigjørende.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg! Slik gjør jeg fiender til mine venner, og kan si; mitt hus er ditt, og min glede er din glede. Vi er vinduer inn til Guds kjærlighet. Velkommen!