Vil gi barna en positiv opplevelse av skolehverdagen

Disse tre lærerstudentene er alle enige om at det sosiale miljøet i klassen er avgjørende for å få til god læring, og de ønsker å bli lærere som skaper et inkluderende klassemiljø.

Selina Medina, Ellen Aamodt og Vegard Riegels Egeberg studerer til å bli lærer ved NLA Høgskolen i Oslo. Der er de ferdig med praksisen som gjennomføres andre året. De har lært nye læringsmetoder som kan bli viktig til når de er ferdig utdannet.

Som en del av utdanningsløpet til studentene ved NLA, så kan de velge å spesialisere seg på 1-7 klasse eller 5-10 klasse. Man kan velge mellom fag som: KRLE, naturfag, musikk, kunst og håndverk, kroppsøving, matte og norsk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Læring gjennom drama

— Jeg syns det kreative er veldig gøy og ville gjerne få til noe drama i denne praksisperioden. Hvis du tilbyr elevene mye, gir de mye tilbake, sier Selina.

Selina og medstudentene dramatiserte både Adam og Eva og Rampetroll og de tre bjørnene, og fikk god respons fra ivrige elever. Lærerstudentene brukte blant annet dramatiseringen til å undervise i geometriske figurer.

— Vi gikk ordentlig inn i rollene og elevene lærte masse. Bjørnemamma skulle for eksempel lage pizza og holdt opp en form som hun ikke skjønte hva var. Elevene hjalp til og ropte ut; «det er rektangel!». Det var veldig gøy, forteller Selina engasjert.


Ønsker å gi en fin opplevelse av skolen

Ellen Aamodt underviste litt eldre elever enn sine to medstudenter i sin praksis. Hun fikk undervise for tiendeklassinger på Majorstuen skole.

— Jeg syns det var gøy å prøve ut tiende klasse, noe som var nytt for meg. Det var interessant å se hvilket kunnskapsnivå de ligger på, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ellen ønsker å bli mattelærer og motivasjonen hennes for valg av studie er å kunne gi barn og unge en fin opplevelse av det å gå på skolen.

— Det er mange år man går på skolen, så for meg er det viktig å legge til rette for at de trives. Jeg selv var av den typen som satt mye alene og jeg vil ikke at andre skal oppleve det samme, sier Ellen.

Erfaring som barnetrener i kickboxing

Vegard Riegels Egeberg var, som Selina, i praksis for de minste elevene valgte lærerutdanning på NLA etter å ha jobbet som barnetrener i kickboxing.

— Der fikk jeg se hvor gøy det var når barn mestrer og får ferdigheter, det gir en god følelse, sier han.

Etter denne praksisperioden erfarte han hvor viktig det sosiale miljøet i klassen er for læring.

— Jeg har lyst til å bli god på å bygge et godt og inkluderende sosialt miljø i klassen. Jeg har jo sett barn som ikke har det så bra og det gjør vondt. Hvis jeg kan få være med å gjøre en forskjell for de elevene, hadde det vært flott, avslutter Vegard.