Korsblind

Vi må ikke bli korsblinde! Jeg må ikke legge bort dømmekraften fordi om jeg ser et kors. Jeg må prøve det som sies opp mot Jesu ord og lære. Her ligger ikke problemet bare hos den som bærer korset, men hos oss som lar oss blinde av det.

Har du noen gang vært fartsblind? Du er på ferie i Danmark og har kjørt 15 mil i 130 km/t.

Når du nærmer deg et tettsted må du ned i 50, og det føles som om bilen nesten står stille. Vi ser ikke hvor fort det går og hvor farlig det er.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Litt sånn har det vært i politikken for oss kristne de siste årene. Når vi legger bort all kritisk sans fordi vi ser et kors, når vi ikke ser hvor fort og galt det går, da har vi blitt korsblinde.

Når du eller jeg flagger troen, i bekjennelse eller gjennom å uniformere oss så bør vi tenke nøye gjennom det vi vil si. Når vi kristne uttaler oss som kristne bør vi søke av all vår kraft at det vi sier gjenspeiler Jesu ord og sinnelag.

Hva er der,da? Jo: kjærlighet, glede, fred, overbærenhet og ydmykhet.

Veien fra å være en som bærer korset til å bli en som fører et korstog kan være kort, men forskjellen er himmelvid. Å bære korset er å lide med Kristus for å vise mennesker hans kjærlighet. Kjærligheten vil aldri mate frykt.

Å føre et korstog er ofte å bruke korset for å fremme en sak og kjempe en kamp som kommer fra vår egen menneskelige agenda eller frykt.

Vi må ikke bli korsblinde! Jeg må ikke legge bort dømmekraften fordi om jeg ser et kors. Jeg må prøve det som sies opp mot Jesu ord og lære. Her ligger ikke problemet bare hos den som bærer korset, men hos oss som lar oss blinde av det.

Alle kristne, meg inkludert kan uten å ville det fremme holdninger som ikke er bra. Bibelen forteller oss: «prøv alt og hold fast på det gode.»

Korset er stedet der seieren allerede er vunnet. Der finnes håp, forsoning, fred og gjenopprettelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ordet om Guds kjærlighet til oss, åpenbart for oss gjennom Jesu offer og seier på korset er kraften som kan forvandle vårt samfunn, ett hjerte om gangen. La våre hjerter være de første som forvandles!