India det nye Kina?

Vi har i mange år fått rapporter fra Kina om fulle kirker, undergrunnsmenigheter som vokser i rekordfart og store vekkelser i enkelte regioner. I de senere år har det sivet ut rapporter om lignende tilstander i India. Er vi i ferd med å se en lignende vekst i India?

I 1949 var knapt en million kristne iKina. I dag varier anslagene sterkt, men ifølge seriøsePew Research center var det omlag 67 millioner kristne i Kina i 2010, protestanter og katolikker samlet. Det er en svært stor vekst på får år. Samtidig utgjør dette ikke mer enn knappe 5 prosent av Kinas befolkning.

Selv om den veksten har kommet noe senere iIndia enn i Kina, så har kristendommen en lengre historie i India enn i Kina. Den kristne tradisjonen hevder at apostelen Thomas brakte kristendommen til India. Selv om vi vanskelig kan slå fast hvem som brakte kristendommen til India, så vet vi at det var kristne i India allerede på 100-tallet. Siden da har det vært en kristen minoritet i ellers hindu-dominerte India.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fra ca 1500 har det vært europeiske misjonærer i India. De fleste større protestantiske kirkesamfunnene finnes også i India. Det er lutheranere, metodister, anglikanere, pinsevenner, baptister og mange flere. Vår egenLars Skrefsrud var sentral i å bringe evangeliet ut til santalene på slutten av 1800-tallet. I noen regioner er det en høy andel kristne, spesielt i sør og nordøst, men i det store og hele kan vi si at på tross av mange hundre års misjonærvirksomhet har kristne forblitt en liten minoritet i India. Ifølge offisielle tall basert på folketellinger i 2001 og 2011 er det 2,3 prosent kristne i India. Det ble ikke registrert noen særlig økning i prosent fra 2001 til 2011.

Kristne i India får i gjennomsnitt færre barn enn muslimer og hinduer slik at det trengs en god del omvendelser for ikke å synke i antall prosent. Ifølge de offisielle tallene burde andelen kristne gått ned, men den holdes stabilt på grunn av folk som konverterer til kristendommen.

Tallene har blitt kritisert av mange kristne grupper i India for å være for lave. Det har vært en sterk hindunasjonalistisk økning i India de siste årene, spesielt etter valget av statsminister Modi. Kristendommen fremstilles som en trussel mot hinduismen og dermed også India. Det har ikke bare ført til mer fiendtlig retorikk, men også en solid økning i forfølgelse av kristne. Det har også ført til at det har vært vanskelig å registrere seg offisielt som kristen. Det gjelder spesielt de kasteløse (dalitene) som allerede er en svært sårbar gruppe.

Hvis vi legger sammen medlemstallene for alle de kristne kirkene kommer vi opp i 4,8 prosent kristne (58 millioner). Nå er det ikke uvanlig å være medlem flere steder samtidig, slik at dette tallet gir ikke nødvendigvis et riktig bilde. Velrenommerte Christianity Today anslår tallet til å være mellom 25 og 60 millioner. Vi kan likevel si at de offisielle tallene trolig er for lave og at vi har sett en reell økning i antall kristne både i tall og prosent.

De fleste omvendelsene til kristendommen i India har skjedd blant til kasteløse. Selv om de offisielt har like rettigheter som andre indere, så er realiteten at de fleste kasteløse havner nederst på den sosiale rangstigen. For at kristendommen skal vokse videre er det avgjørende at flere mennesker fra høykaster også blir kristne. Hvis ikke vil kristendommen i mange inderes øyne forbli en religion for fattige og lite utdannede mennesker.

Det er nettopp dette som nå er i ferd med å skje enkelte steder. Hvis flere fra høykaster begynner å stå frem som kristne kan dette føre til større og varig vekst. Disse høykastene må også evne å ta et oppgjør med det grusomme og ubibelske kastesystemet som har holdt mennesker nede i flere tusen år. Det har kirkene i India dessverre kun i liten grad evnet å gjøre.

I likhet med Kina har veksten i India kommet når de nasjonale kristne selv sitter i førersetet. Det finnes gode sammenslutninger av kristne på tvers av kirkesamfunn som fungerer rimelig bra. Det er indiske kristne som best evner å formidle evangeliet til inderne. Samtidig finnes det ifølge Joshua Project 2000 unådde folkeslag i India slik at det er nok å gjøre for både indere og utlendinger.

Det er (dessverre) en god tommelfingerregel å trekke fra halvparten i de mest optimistiske anslagene når det gjelder vekst i antall kristne fra forskjellige deler av verden. Så også i India. Vi kan likevel takke Gud for at evangeliet om Jesus Kristus endelig ser ut til å vokse videre i India. Vi har grunn til å være optimistiske og be høstens herre drive ut flere arbeidere til landet som snart blir verdens mest ­folkerike.