Jesus vs. Muhammed i skolen

Debatten går høylytt i ulike medier etter oppslaget om undervisningsopplegget i kristendomsfaget på Danielsen barneskole på Sotra. Mange ytrer seg ut fra om spørsmålene og setningene er rette eller gale. Andre hevder at det er den helhetlige fremstillingen som bommer.

Vi som daglig arbeider med religionsdialog vil utfordre til åikke gå i skyttergravene når slike saker kommer opp, tilikke å ha fokus på om fremstillingen er rett eller feil, til ikke å la enhver sak om islam til å gjelde for eller mot islam iNorge.

Kirkelig dialogsenter Bergen (KDB) vil utfordre alle voksne til økt åpenhet og være med selv å skape et livssynsåpent samfunn. Det betyr at vi hver og en arbeider med vårt eget religiøse ståsted og blir mest mulig trygg på hvor vi selv står. Dette medfører for mange av oss at vi må ta noen personlige runder med frykten og tryggheten vi kjenner på i møte med det som er annerledes hos mennesker vi møter. På denne måten kan vi være med (både som foreldre, som formidlere og i debatten ellers) å bidra slik at barn og unge etter hvert får en tryggest mulig religiøs identitet. Frukten av slike prosesser vil føre til tryggere og mer inkluderende lokalmiljø. Samtidig bygger vi et samfunn preget av respekt, åpenhet, tryggere (religiøs og kulturell) identitet og samtidig rom for mangfold.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES:Muhammed fikk kvinnen drept

Vi lever allerede i et mangfoldssamfunn. Å tro at bare vi ikke snakker høyt om noe, fjerner religion fra det offentlige rom, eller skaper fiendebilder, så vil «det gå over» er en illusjon.

Religion er ikke farlig. Det som er «farlig» er det som altfor lett skjer (spesielt i sosiale medier) når utrygghet og respektløshet fører til hatefulle ytringer, negative holdninger og ondskapsfulle handlinger.

Kirkelig dialogsenter vil både utfordre og bidra som ressurs i disse konkrete utfordringene. Vi er både ressurssenter og brobygger. Med tanke på skolen, har allerede utarbeidet et godt undervisningsopplegg for ungdomstrinnet og videregående skole med tema religionsdialog. For tiden er vi i sving med et nytt skoleprosjekt der to-tre unge, med ulikt religiøst ståsted, gjennom et opplæringsprogram utformer en skoletime. De forteller blant annet om sin tro og hvordan det er mulig og viktig med religionsdialog ungdom imellom.

Religionsdialog i skolen betyr at man arbeider fram gode holdninger, respekt og nestekjærlighet samtidig som man får en trygghet i forhold til eget ståsted. Dette skjer (selvsagt) ut fra skolen formål og læreplaner.

Vi er derfor helt uenig medSelbekk som sier tilVG i dag at dette er viktig for skolen, men unntatt er privatskolene som må få velge selv. En slik holdning er dypt beklagelig. Saken fraDanielsen privatskole viser med all tydelighet at dette er noe alle skoler må arbeide med.