Trump, Kina og misjon

I dag finnes det mange kristne kinesiske businessmenn som ser på seg selv som teltmakere.

Vi lever i en urolig tid med mye global usikkerhet. Media bombarderer oss med kriser og uro hele tiden, og skaper mye frykt og usikkerhet. Med innsettelsen avTrump som president har dette toppet seg med frykt om uro over hele verden.

Tidligere i februar var jeg på en konferanse i Asia. Konferansestedet var oppe i fjellene to timers kjøretur ut fra storbyen og internettilgangen var slik DAB-signalene beskrives i Finnmark. Det var som blinklys – av og på (mest av).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er frustrerende når internett er dårlig, men når en innfinner seg med at det ikke blir bedre må en lære seg å leve her og nå. Det var egentlig en deilig opplevelse å være skjermet fra alle som prøver å få oppmerksomheten, og alle overskriftene om hva Trump har gjort og ikke gjort.

Tema for konferansen var kirken iKina og global misjon. På konferansen ble det fremlagt en forskningsrapport (ikke publisert) hvor over 1000 kirkeledere hadde svart på spørreskjema og mange hundre personer hadde blitt intervjuet.

Kina er et stort land, og studien tar ikke mål av seg å representere hele Kina, men de hadde deltakere fra alle provinsene. Studien innrømmer at de har spurt folk som reiste på lignende konferanser, derfor kan det være en slagside i noen av funnene. Jeg vil fremheve noen av funnene nedenfor.

1. Kirken opplever et geografisk- og generasjonsskifte ved at urbaniserte unge ledere tar over. Før var kirken ledet av en marginalisert landsbybevegelse som levde på overlevelsesnivået. Nå er kirken mer integrert i samfunnet, har ressurser og har et blikk for den globale verden.

Dette har også endret behovene til kirken. I dag uttrykker kirken behov for relasjonelle ressurser, hjelp til spesialiserte oppgaver, hjelp til å se et bredere perspektiv, lokalt forankret teologisk forståelse, oppmuntring og utvikling av strukturer som kan hjelpe kirken til å drive global misjon.

2. De aller fleste som deltok i denne studien var fra den uregistrerte kirken. Det skjer også mye innen den registrerte kirken, men denne kirken vil ha sterke begrensinger på å involvere seg i misjon som krysser landegrenser.

En finner enkeltpersoner innen den registrerte kirken som brenner for misjon, men hovedtyngden av misjonsinteressen er i den uregistrerte delen av kirken.

3. De urbane kirkelederne ser hvordan sekularisering og materialisme påvirker de kristne og er opptatt av viktigheten av disippelgjøring og medvandring. Veldig mange av de kristne er første generasjons kristne og trenger forbilder og hjelp til åndelig utvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

4. Et uttrykk som en ofte hører i Kina er: «The rural church has no children; the urban church, no fathers.» (Kirken på landsbygden har ingen barn; kirken i byen, ingen fedre).

Dette reflekterer urbaniseringen hvor de gamle sitter igjen i kirkene på landsbygda, men også problemet i byene hvor de unge første-generasjons kristne mangler åndelige «fedre». De kinesiske lederne ser denne utfordringen, og over halvparten påpekte viktigheten av å lede den neste generasjonen.

5. Veldig mange av de som responderte uttrykker at misjon har en høy prioritet for kirken i Kina. Vi ser nok dette enda sterkere i de urbane kirkene da de også har folk med utdanning og økonomiske ressurser til å sende.

I dag finnes det mange kristne kinesiske businessmenn som ser på seg selv som teltmakere. Svært mange indikatorer tyder på at Kina fremover vil være en sterk bidragsyter til global misjon.

6. Det er skrevet mye om forfølgelse i Kina. Denne studien viser at de kristne opplever religiøs kontroll, men at svært få har opplevd direkte forfølgelse.

Her viste studien at de som hadde opplevd kulturrevolusjonen opplevde en større frihetsopplevelse i dag enn de som var født etter 1976. Kina endrer seg også hele tiden, og det kan være at en ville fått andre svar i 2017 enn i 2015 når dette studiet ble gjennomført.

Jeg innrømmer at Trump ikke hadde så mye å gjøre i overskriften. Men alle overskrifter handler om Trump, og mitt poeng er at verden er større enn Trump.

Jeg tror det som skjer i kirken i Kina vil påvirke den globale kirken i de neste tiårene. Vær med å be for våre brødre og søstre i Kina.