Israel-boikott er kjipt

Bare spør Hipster-Erna.

Om ikke Midtøstenpolitikk står helt øverst på dagsorden i det politiske ordskiftet, så er Israel behørig representert på annen måte. I valgkampmateriellet hos det største regjeringspartiet.

Som Dagen fortalte om tirsdag erden spesielle tegningen av statsminister Erna Solberg, som nå pryder Høyres t-skjorter, gensere, plakater, nøkkelringer og annet valgkrimskrams, laget av en israelsk kunstner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den 29 år gamle Tel Aviv-baserte tegneren Amit Shimoni startet prosjektet «Hipstory» for tre år siden. Det begynte med tolv versjoner av kjente jødiske og israelske ledere. Shimoni tegner sine modeller som moderne hipstere, det vil si kule, trendbevisste ungdommer.

Prosjektet slo voldsomt an i Israel og vokste raskt ut over landets grenser. Shimoni har siden portrettert en rekke internasjonale ledere. I israelerens strek tegnes Vladimir Putin med tatoveringer og trailerskjegg, Barack Obama får gullkjede og afro-sveis og Dalai Lama utstyres med mohikaner-frisyre og hettegenser.

Amit Shimonis rykte nådde etter hvert helt inn i valgkampkontorene til partiet Høyre i Oslo. Der bestilte kampanjesjef Dag Terje Solvang en hipster-tegning av den norske statsministeren til bruk på partiets valgkampeffekter.

De som synes vi gjør en for stor sak av dette, får ha oss unnskyldt. Men i en tid der mange krever økonomisk, akademisk og kulturell boikott av den jødiske staten, synes vi faktisk det er storartet at det er en israelsk tegning som er et av de mest omtalte kulturuttrykkene i den norske valgkampen.

Vi skal være glad for at vi har en regjering og et borgerlig flertall som ikke støtter en slik boikott av Midtøstens eneste demokrati. For det er det nok av andre sterke krefter i det norske samfunnet som gjør. Partiene på ytre venstre fløy gjør det. Og det samme er tilfelle for Norges største arbeidslivsorganisasjon, LO. De har i underkant av en million nordmenn som medlemmer, så vi snakker om et betydelig politisk mobiliseringspotensial.

Men det som LO, SV og Rødt sikkert ikke har tenkt på, er at det faktisk ville blitt ganske vanskelig å gjennomføre en valgkamp dersom alle produkter som har et helt eller delvis opphav i Israel hadde blitt fjernet. For israelsk næringsliv anno 2017 er langt mer enn Jaffa-appelsiner. Israel er i dag en teknologisk stormakt der firmaer som blant annet Apple og Intel har viktige produksjons- og utviklingsavdelinger. SV ville knapt ha hatt PC-er og kommunikasjonsverktøy til å skrive sine boikottoppfordringer på dersom de skulle tatt sitt eget budskap på alvor.

Det finnes mange gode argumentermot å boikotte Israel. I denne valgkampen har Høyre gitt oss et til:

Israel-boikott er kjipt. Bare spør Hipster-Erna.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

------

PS: Dagen er eneste norske avishus med en journalist fast stasjonert i Israel. Jeg oppfordrer deg til åfølge Israel-korresondenten på Facebook.Gå inn på siden og trykk «liker», deretter «følg».

Setter pris på omdu følger Dagen på Facebook også!

-----

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg avDagen.