En martyr i Europa

Den kristne martyrtiden i Europa er ikke lenger bare et historisk fenomen. Nå skjer det i vår egen samtid.

I dagene etter forrige ukes terrorangrep mot en kirke i Frankrike har stadig nye detaljer om IS-terroristenes bestialitet kommet frem. Den franske, kristne ukeavisen La Vie publiserte i helgen et intervju med de tre katolske nonnene som ble tatt som gisler i gudshuset i Saint-Etienne-du-Rouvray.

De forteller åpent om redselsminuttene da to bevæpnede muslimske tenåringer trengte seg inn i kirken under morgenmessen for akkurat en uke siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Adel Kermiche og Abdel Malik Nabil Petitjean, begge 19 år gamle, tvang den 85-årige presten Jacques Hamel til å knele. Deretter skar de strupen over på ham mens de samtidig filmet ugjerningen sin.

Så skal voldsmennene ha henvendt seg til de tre nonnene og ha prøvd å få dem til å konvertere til islam. Med prestens blod på hendene og knivene fortsatt parat skal de skal ha forklart nonnene at islam ønsker fred. I intervjuet beskriver de tre samtalen med terroristene som «surrealistisk».

Fransk politis raske og resolutte opptreden forhindret at det ble flere drapsoffer etter de to nittenåringenes herjinger. Terroristene ble skutt mens de tok seg ut av kirken med nonnene - alle tre i 80-årene - foran seg som menneskelige skjold.

Men tilbake inne i den kirken han trofast hadde tjent selv om han for lengst hadde nådd pensjonsalderen, lå fader Hamel i en blodpøl foran alteret. Drept for sin tro. Drept på sin post. Drept i tjenesten for sin herre og frelser.

Etter prestedrapet har det oppstått en debatt om det er riktig å betegne Jacques Hamel som en martyr. Vår kollega Vårt Land er blant de som på lederplass advarer mot å bruke denne betegnelsen på den myrdede franske presten.

Vi kunne ikke ha vært mer uenig.

Martyrbegrepet oppstod nettopp i tilknytning til kristen tro. Det kan spores tilbake helt til Apostlenes Gjerningers gjengivelse av hvordan Stefanus ble steinet. Historisk sett er en martyr betegnelsen på en person som myrdes fordi vedkommende er kristen. I de første århundrene av kirkens historie ble tusenvis av kristne drept for sin tros skyld. Også her i Europa.

Og det var nettopp det samme som skjedde da de to islamistene tok seg inn i den franske kirken. Det var et målrettet angrep på den kristne tro og dens utøvere. Et angrep fra troens fiender.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvis martyrbegrepet fortsatt skal ha noen funksjon, så er det en selvfølge at Jacques Hamel må kalles en martyr. En moderne martyr. En martyr i Europa.

Våre trossøsken andre steder i verden lever med vissheten om at deres kristne tro i ytterste konsekvens kan komme til å koste dem livet. De siste årene har martyriet særlig vært aktuelt for kristne i Midtøsten som har blitt drept av muslimske terrorister. Nå har altså denne typen martyrdom også kommet tilbake til Europa.

Les også: