Kirkeasylets dilemma

På senhøsten i fjor kunne Dagen melde at det ikke lenger satt noen i kirkeasyl i Norge. Det var første gang siden den store kirkeasylbølgen startet på 90-tallet.

Men samtidig som denne nyheten ble presentert, ble det gjort oppmerksom på at situasjonen utenkirkeasylanter kunne bli kortvarig. Særlig på grunn av den store nye migrasjons- og flyktningbølgen som skyller over Norge.

Avslåtte asylsøknader og nært forestående returer ville kunne føre til at fortvilte mennesker igjen tok opphold i norske kirker fremfor å reise tilbake dit de kom fra.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og ganske riktig. Nå er kirkeasylfenomenet tilbake.

Elleve syrere har søkt tilflukt i to ulike kirker­ i Finnmark. Det er ikke tilfeldig at situasjonen oppstår akkurat der asyl- og migrasjonsdramaet nå er på sitt mest intense. Ved den norsk-russiske ­grensen. Syrerne har gått i kirkeasyl for å unngå å bli sendt tilbake tilRussland over grenseover­gangen iStorskog.

I forbindelse med de nyekirkeasyl-sakene har det blitt kjent at regjeringen vurderer å trekke tilbake en instruks som har eksistert siden 1993 som påbyr politiet å ikke gå inn i kirkebygg for å hente ut asylanter med makt.

– Kirkeasyl undergraver asylsystemet i Norge. Det er det ikke aktuelt å akseptere, sa statssekretær i JustisdepartementetJøran Kallmyhr til NTB på lørdag.

Vi er enig med regjeringen i at kirkeasyl ikke er noen god løsning – verken for de som søker tilflukt der, for kirken eller for det norske samfunn. ­Kirkeasyl er en beklagelig måte å omgå lovlig ­fattede vedtak på.

Men selv om vi mener dette, vil vi likevel protestere mot planene om å oppheve instruksen og la bevæpnet politi marsjere inn i kirkerommet for å pågripe fortvilte mennesker som har søkt tilflukt der.

Her ber vi regjeringen besinne seg. Ingen er tjent med at slike uverdige scener skal utspille seg i ­kirkerommet.

Forestillingen om gudshuset som tilfluktssted for mennesker i den ytterste nød har et svært gammelt utgangspunkt. I Første Kongebok i GT kan vi lese om hvordan folk søkte tilflukt i Tempelet i tilfeller der folk stod dem etter livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men også i vår egen kirkelige tradisjon finner vi spor av den samme tankegangen. I mange kirker heter det første rommet som man kommer inn i fortsatt for «våpenhuset».

Før i tiden satte folk bokstavlig talt fra seg våpnene der før de gikk inn i selve gudstjenesterommet. Der inne skulle ikke vold og tvang ha noen plass.

Kirken er et bønnens hus, et Guds hus og et ­fredens hus. Slik har det vært. Og slik bør det fortsatt være.

Løsningen på kirkeasylets åpenbare dilemma er ikke å sende inn politiet. I stedet hviler det et meget stort ansvar på kirkens lederskap og på de menighetene som sier ja til å huse kirkeasylanter.

----------

Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden - ogfølg også debatten på våre Facebook-sider:

Skal kirken være tilholdsted for lovbrytere da? Oppfordrer alle kriminelle om og gå i kirkeasyl, også de norske. Der kan ikke politet nå dere, skriverJarl Einar Skålvik.

----------

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også: