Luther-ord til trette kristne

Et av de viktigste temaene i Luthers forfatterskap var forholdet mellom tro og gjerninger. Det han skrev er fortsatt til hjelp. Ikke minst for dem som strever med å få de åndelige prestasjoner og opplevelser på plass i sine liv.

For å forstå Luthers tenkning om dette, bør man være oppmerksom på hans skjelning mellom kristenlivets «indre» og «ytre» side. «Innersiden» handler om hva mennesker tror, tenker og erfarer. «Yttersiden» er livet, slik det viser seg i forhold til andre mennesker.

Luther satte ikke-kristne menneskers gode gjerninger høyt. Likevel mente han at det er vesentlig forskjell mellom deres gjerninger, og de gjerninger kristne gjør. De gjerningene som kristne gjør er annerledes, fordi de er «preget» av deres tro.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Troen er ikke opptatt av prestasjoner for å fortjene Guds gunst. Den holder fast på at Jesus Kristus har gjort opp for alle synder, ved sin død og oppstandelse. Troen er tillit til at Gud daglig tilgir våre synder for Jesus skyld. Fordi troen er rettet mot dette, preger den de gjerningene en kristen gjør.

Luther forklarer dette ved hjelp av en sammenligning. Når ektefeller lever i gjensidig kjærlighet og tillit, blir de gjerningene de gjør overfor hverandre preget av dette. De handler i trygghet, ikke i angst for hverandre. Slik er det også med de kristnes gjerninger poengterer Luther.

Den som tror på Jesus som sin frelser, gjør «alt med glede og i frihet». Motivet er ikke å opparbeide seg gunst fra Gud. Den troende vil «tjene Gud uten tanke på lønn», fordi Jesus Kristus allerede har brakt forholdet til Gud i orden.

Vi har lett for å sette forholdet mellom kristenlivets indre og ytre side på hodet. Vi kan derfor komme til å tro at fred i vårt indre kommer som følge av det vi makter å prestere i det ytre. Reformasjonen lærte at forholdet er motsatt.

Først må et menneske oppdage at Jesus Kristus har gjort opp for alt vi skylder Gud, ved sin død og oppstandelse. Når vi tror dette, blir vi forvandlet innenfra, og får fred med Gud. Ikke på grunn av det vi har prestert, men på grunn av det Jesus har gjort for oss.

Nytt liv og gode gjerningene vokser frem av troen på evangeliet. Denne sannheten er enkel. Jeg spør likevel om mange har glemt å regne med den i vår tid.

Kan det i tilfelle være grunn til at mange sliter seg ut i jag etter å få alt på plass i sine liv, før de våger å tro på evangeliet? I tilfelle er det på tide å gjenoppdage dette som reformasjonen i sin tid gjorde så klart for oss.