INNLEDET: Fulata Lusungu fra Malawi (til venstre) var blant dem som holdt innlegg før panelsamtalen sammen med Egil Morland fra NLA Høgskolen (til venstre i midten) og Stella Nyanzi fra Uganda og MFs Jan-Olav Henriksen.

– Påstand om mobbing blokkerer for samtale

Det blokkerer for samtalen når de som er imot likekjønnet samliv beskyldes for å mobbe homofile, mener Egil Morland, en av få med et konservativt homosyn på konferansen om teologi og vold på MF.

Mot et bakteppe av grov uthenging, trakassering, vold og drap på afrikanske homofile var auditoriet på Menighetsfakultetet fylt med folk fra både Norge og Afrika.

Norges Kristne Råd og LLH (Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner) har funnet sammen for å få til arrangementet i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Konferansen om teologi og menneskerettigheter la særlig vekt på homofiles situasjon. Mandagen og tirsdagen er satt av til innlegg fra forskjellige foredragsholdere, mens morgendagen er avsatt til et verksted med utgangspunkt i innleggene fra de to første dagene.

Homofilispørsmålet har vært med og preget også relasjonene mellom ulike kirkesamfunn og mellom kirker i nord og sør. Ikke bare er de teologiske standpunktene ulike, men de kulturelle rammene høyst forskjellige. Konferansens innledere drøftet ulike syn på familieenheten og blant annet om menneskerettighetene kan sies å ha et teologisk grunnlag.

Ulikhet nødvendig

MF-professor Jan-Olav Henriksen svarte kategorisk da han mandag drøftet menneskerettighetenes teologiske grunnlag:

– Det er ikke noen teologisk basis for menneskerettighetene, fastslo han og grunnla: – Det kan det heller ikke være, for da vil de ikke være universelle, på tvers av religiøs tro og ulike kulturer.

Han mente erkjennelsen og anerkjennelsen av forskjellighet, både med hensyn til teologi, kultur og seksuell orientering, er nødvendig for at mennesker med høyst ulikt utganspunkt skal kunne leve sammen i en felles verden.

Den gyldne regel

Henriksen trakk videre fram Jesu´ gyldne regel, fra Matteus 7:12, og understreket at denne er generell og universell og mangler unntak.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han viste til at jøder tidligere var satt utenfor det norske samfunnet, uten å være tilkjent de samme rettigheter som andre. Nå var de homofile kanskje en slik gruppe, en gruppe som ikke får de samme rettigheter som andre, antydet han og viste til at Jesus i evangeliene stadig trekker de marginaliserte inn samfunnet.

– Jesus gjenoppretter mennesker slik at de kan ta del i fellesskapet igjen, sa han og navnga blant andre de spedalske.

Kirker vil i dag noen ganger alliere seg med styresmakter som marginaliserer homofile, slo Henriksen fast og mente dette var i strid med kirkens profetiske oppdrag: Å vitne om sannheten.

– Og uten at de homofiles stemme kommer med, er ikke hele sannheten fortalt, mente han.

– Homofobt hjemland

Stella Nyanzi er medisinsk antropolog og jobber ved Makerere Institute of Social Research i Kampala i Uganda.

– I Afrika er mitt land selve homofiens hjemland, sa hun og presenterte seg selv som tilhengere av ekteskap for homofile og «alternative familieformer».

Det er ikke problemfritt på et kontinent der homofil praksis i en rekke land ikke bare er straffbart, men kan medføre dødsstraff.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hun sa homofili av mange afrikanere påstås å være uforenlig med å være afrikansk, eller at kombinasjonen kristen, afrikaner og homoseksuell var ansett som umulig.

Det var også vanskelig mange steder å fremme menneskerettighetenes vektlegging av individets rettigheter over samfunnets i en sammenheng der homofile ble sett på som en trussel fordi de ikke reproduserer. Samtidig påpekte hun at trossamfunn som ellers står imot hverandre, står samlet sammen med makthaverne om å straffe homofili.

– Blokkerer samtalen

Førstelektor Egil Morland ved NLA Høgskolen avla en visitt til ulike synspunkter i debatten om likekjønnede ekteskap.

– De som mener det samme som meg, blir beskyldt for å mobbe homofile, og mobbing, eller bullying, som det heter på engelsk, er et begrep som ligger tett opp til voldsbegrepet. Jeg tar selvsagt avstand fra mobbing, understreker Morland.

Han er også soleklar på at vold i alle former er uakseptabelt – men sier samtidig:

– Når det kommer slike påstander, blokkerer det for samtalen.

Morland var usikker på om han skulle stille opp i en sammenheng han oppfatter som overveiende positiv til homofilt samliv. Både Den katolske kirke og Misjonssambandet var invitere til å delta, men ingen av dem kunne stille opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Noen dager etter at religiøst begrunnet vold slo ned på det mest brutale vis i hjertet av Europa fant Morland grunn til å minne om at det er nødvendig å skille mellom religionenes ulike elementer.

– Som kirker har vi et ansvar for å ikke å akseptere alle de premisser andre legger til grunn. Vi må differensiere, sa han.

Teologi og vold

Arrangement: Konferanse om teologi og menneskerettigheter

Sted: Menighetsfakultet i Oslo

Tidspunkt: 19.-21. januar

Arrangører: Norges Kristne Råd og Landsforeningen for lesbiske og homofile

Tema: Teologi og menneskerettigheter med sørlig oppmerksomhet rundt homofiles situasjon, ikke minst i Afrika, og hvordan homofilispørsmålet preger økumeniske relasjoner

Les også
Folkekirken med lav dør og smal port
Les også
Privatpraktiserende prest vil selge kirkelige handlinger
Les også
Ber om penger til ekteskapskamp
Les også
Stadig flere melder seg ut av kirken
Les også
Kompromiss kan være katastrofalt