Reagerer på Halldorfs homo-utspill

Peter Halldorf spør hvorfor konservative kristne vil forlate sin syke mor. Det skaper bråk.

I lørdagens utgave av Dagen uttalte pinsepastor og reatreat-lederPeter Halldorf at han mener homostriden iDen norske kirke ikke bør være kirkesplittende.

– Om kirken er min mor, som det står iDet nye testamentet, hvis jeg da synes at hennes helse er dårlig, så er det en grunn til å bli. Jeg har vanskelig å se at det skal være en grunn til å gå fra henne, sa Halldorf i et stort intervju med Dagen lørdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Peter Halldorf er en svensk pinsepastor, redaktør, retreat­leder og forfatter. Han har blitt en kjent talsmann for økumenisk samarbeid og hans retreat-bevegelse tiltrekker seg mennesker fra ulike kirkesamfunn som er interessert i liturgi og arven fra oldkirken. Samtidig er han ikke ukontroversiell.

Blant dem som reagerer erEspen Ottosen, kommunikasjonssjef iMisjonssambandet.

– De i våre sammenhenger som opplever det naturlig å forlate den norske kirke forlater jo ikke kirken med stor K. De bytter kirketilhørighet, men ønsker fortsatt å være en del av Jesu Kristi kirke. For meg blir det lettvint retorikk å kalle dette kirkesplittende, sier Ottosen.

NLM-talsmannen understreker at han synes det er trist i de tilfellene der noen går ut av Den norske kirke uten å komme inn i et annet kirkesamfunn.

– Jeg har forståelse for de som mener homodebatten blir for stor og at spørsmål isolert sett er lite. Det tenker faktisk jeg og. Men for meg så har det såpass store ringvirkninger for hva vi tenker om bibelens rolle i etiske spørsmål og bibelens posisjon helt generelt. Jeg klarer ikke å isolere spørsmålet fra de større temaene. Jeg tenker at da blir homospørsmålet et symptom på at man ønsker seg en annen kristendom, enn den jeg ønsker å slåss for.

Ny bok

Halldorf har skrevet en ny bok «Å elske din nestes kirke som sin egen». Der tar han til orde for et dypere økumenisk samarbeid. I intervju med Dagen lørdag advarte han også mot å la sekundærspørsmål bli kirkesplittende.

– Når vi ser på kirkens rolle i et sekulært samfunn, så bør vi stå sammen i det som er evangeliets glødende sentrum. Det er både smerte og usikkerhet ved å vandre sammen med mennesker som ser forskjellig på saker og ting. Det er få av de spørsmålene som vi bruker så utrolig mye tid på som er legitimt kirkesplittende

Uenig

– Jeg har stor respekt for Peter Halldorf, men jeg er overbevist om at han undervurderer alvoret, omfanget og sprengkraften i samlivsdebatten. Å omdefinere ekteskapet i sin grunnstruktur er et angrep på Guds skaperordning for mann og kvinne, på Bibelens og Jesu autoritet, og på den unike betydningen av mor-far-barn-relasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Benestad hevder at hele kirkens teologi om seksualitet og forplantning, foreldreskap og barn, familie og slekt står på spill. Han kaller det «teologier som frontkolliderer».

– En teologi som lærer at kjønn er uvesentlig, at ekteskapet er en sosial konstruksjon, og at barn ikke har en gudgitt rett til sin egen mor og far, er kirkesplittende. Både innad i kirkesamfunnene og i det økumeniske samarbeidet vil dette bli stadig tydeligere.