Omstridt dåp: Pastor Gøran Andreassen (bildet) døper ikke i den treenige Guds navn, bare i Jesu navn. – Vi ønsker likevel et godt forhold til andre kristne, sier han.

Splittet av omstridt «Jesus-dåp»

Norske baptistmenigheter advares mot trossamfunn som ikke døper i den treenige Guds navn.

Ledelsen i Det Norske Baptistsamfunn har sendt ut brev med advarsel til alle sine nærmere hundre menigheter. Det skjer etter at «flere personer» i kirkesamfunnets flerkulturelle miljøer har knyttet kontakt med United Pentecostal Church (UPC).»

I brevet, som er datert 16. januar, heter det at kontakten «i noen tilfeller har ført til splittelse av menigheter.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Etter det Dagen forstår dreier det seg først og fremst om 50-60 personer som har brutt med Baptistsamfunnet og startet egne menigheter i Åmli og Stavanger.

Generalsekretær Terje Aadne i Det Norske Baptistsamfunn forteller at de teologiske skillelinjene har kommet for dagen i løpet av 2014.

– Vi vet ikke hvor mange dette berører, men oppfatter ikke at dette er en stor del av våre medlemmer. Vi finner det riktig å gå ut med en klargjøring av vår teologi, sier Aadne.

Splittet

Gøran Andreassen, som er leder for UPC Norge, forteller at de berørte personene i hovedsak er burmesere som tilhørte UPC-retningen før de kom hit til landet.

– Her kom de i kontakt med landsmenn som tilhørte baptistmenigheter, og slik ble de en del av disse menighetene. I tilfellet Åmli ble en UPC-døpt burmeser innsatt som baptistpastor. Begge stedene er det nå startet UPC-menigheter med anslagvis 25-30 medlemmer på hvert sted. Så der kan man si at det vært splittelser, forklarer Andreassen.

– Hvordan kan en person som ikke er døpt til den treenige Gud bli pastor i Baptistsamfunnet, Aadne?

– I dette tilfellet har vi å gjøre med språklige og kulturelle begrensninger som kan ha gjort kommunikasjonen vanskelig slik at vi oppfattet at den aktuelle personen hadde en genuin baptistisk identitet. Vi oppdaget for sent at han stod for en teologi som vi ikke kan gå god for, svarer generalsekretæren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Klargjøring

I løpet av det siste tiåret er mange norske baptistmenigheter preget av tilflytting fra andre deler av verden. Blant annet har et stort antall burmesiske flyktninger funnet sin plass i kirkesamfunnet. Flere stilllinger i kirken er øremerket integrering.

– Har dere vært for opptatt av sosial integrering og for lite opptatt av teologi?

– Jeg mener ikke det. Generelt vil jeg si at vi er opptatt av baptistisk identitet når vi tar opp menigheter og medlemmer. Men det som har skjedd siste året har gjort det nødvendig å gå ut med en klargjøring av hvor vi står i disse grunnleggende spørsmålene, sier Aadne.

Bergen og Oslo

Navnet til tross; UPC er ikke en vanlig pinsekirke. De skilte lag med den øvrige pinsebevegelsen allerede for hundre år siden og døper bare i Jesu navn. De bryter dermed med den klassiske, kristne treenighetslæren.

På slutten av 70-tallet kom den amerikaske bevegelsen til Norge, hvor misjonæren Eddie Tilley blant annet innledet et samarbeid med Pinsekirken Tabernaklet i Bergen.

Det ble slutt på samarbeidet da hans teologi ble kjent, og Tilley etablerte i stedet en menighet i Oslo. Tilley flyttet tilbake til USA for ti år siden, og den norske avdelingen ledes i dag av Gøran Andreassen, som er pastor i en menighet i Grefsenveien i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Skillelinjene er kjent, men jeg synes vel at baptistene kunne tatt kontakt med oss før de går ut offentlig. Vi ønsker et godt forhold til andre kristne menigheter selv om vi er dypt uenige i synet på treenigheten, sier Andreassen.

UPC

United Pentecostal Church International ble etablert i 1945 og består av drøyt 600 menigheter.

Retningen, med hovedutbredelse i USA, lærer at Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er samme person og ikke en treenighet.

Les også
Hvorfor vokser pinsevennene så raskt?
Les også
Rekordmange utmeldinger fra kirken i fjor
Les også
Ønsker mer rom for folkets røst i kirkenÅpen folkekirke
Les også
Hvem skal styre kirken?
Les også
Ti overkommelige forsetter for kristenlivet