Lucia-barn skapte rasistisk hatstorm
Et reklamebilde av et Lucia-barn med mørk hud har fått hatet til å koke på sosiale medier i Sverige. Motreaksjonene lot ikke vente på seg.
En kjærlighetsbølge har skylt over hatet, skriver det svenske nyhetsbyrået TT.
Bildet av barnet, som det er vanskelig å fastslå kjønnet på, og som er utstyrt med hvit kappe og lys på hodet, utløste først en rekke negative kommentarer på sosiale medier.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
«Kvalmt av dere å gjøre narr av våre nordiske tradisjoner på denne måten», heter det i ett av innleggene.
Det er butikkjeden Åhléns som står bak reklamen som vekker så sterke reaksjoner på ytre høyrefløy i Sverige.
– Det er utrolig støtende å se disse hatefulle kommentarene, sier Åhléns kommunikasjonssjef Weronika Nilsson tilNyheter24.
De opprørte skribentene reagerte på at barnet ikke var hvitt, og at det var umulig å avgjøre om det var en jente eller gutt.
– Alle har rett til å være Lucia om hen vil, sier Nilsson, og bruker det kjønnsnøytrale personlige pronomenet som mange svensker har tatt i bruk.
Kommentarene har imidlertid ført til en motreaksjon, der mange hyller Lucia-barnet. Søndag morgen hadde bildet fått knapt 200 sinte reaksjoner påÅhléns Facebook-side, mens over 10.000 har trykket på «like»-knappen.
Totalt sett har hele 6,298 valg å si sin mening i kommentarfeltet, mens 19.000 har reagert på innlegget søndag formiddag.