Står i kø for å lese Bibelen

På denne skolen har elevene høytlesning i Det nye testamentet, tre dager i uken.

Å bruke friminuttet til å lese iBibelen er kanskje ikke hverdagskost for norske skoleelever. Men på Fjell ungdomsskule, vest for Bergen, har fire lærere satt i gang en leseaksjon som har én bok på listen, nemlig Bibelen.

LES:Dette kan bli plasseringen til mye omtalt kristen ungdomsskole

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tilbudet om å bruke tre av ukens storefri på høytlesning av Det nye testamentet er helt frivillig.

15-25 elever fyller et klasserom hver mandag, onsdag og fredag. Bibelteksten blir vist på en storskjerm, og to elever leser hvert sitt kapittel hver gang. De andre elevene lytter, og følger med på bibelteksten på skjermen.

– Det var noe jeg ikke hadde gjort før, så jeg tenkte det kunne være spennende å prøve, sier Jørgen (15).

Laget på Fjell ungdomsskule er et annerledes skolelag i regi avNorges Kristelig Skole- og Studentforening (NKSS).

– At det har blitt så populært er egentlig litt mot normalt, sier initiativtaker og lærer Sverre Kristoffersen.

Eneste skolelag

På lørdag skrev Dagen at det ikke fins et eneste kristent skolelag på de offentlige grunnskolene i Norges tre største byer, Oslo, Bergen og Trondheim.

Samtidig øker antall elever ikristne friskoler. Sotra er en del av Fjell kommune, og er ikke regnet med i oversikten over skolelag i de tre største byene.

Bare noen få kilometer unna Fjell ungdomsskule ligger den kristne friskolenDanielsen. Her fins det ikke noe kristent skolelag. Men det gjør det altså på den offentlige skolen i Fjell.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Laget på Fjell ungdomskole er det eneste skolelaget på Sotra for øyeblikket, fortellerGjermund Øystese, tidligere regionsleder i Laget, region vest.

Han forteller at det vanligvis er skoleelever selv som tar initiativ til å starte kristne skolelag.

– Men det er ingenting i veien for at lærere kan ta slike initiativ, forklarer han.

Ingen kom

For tre år siden prøvde Kristoffersen å få i gang et skolelag på Fjell ungdomsskule.

– Det kom ingen elever, forteller læreren.

Men da NRK satte i gang salmeaksjonen i fjor, fikk Kristoffersen en idé.

– Jeg så for meg at vi kunne sette i gang en leseaksjon. Så jeg spurte elevene i en 10. klasse om de kjente til TV-aksjonen. Til min overraskelse rakte halve klassen opp hendene. Så spurte jeg elevene om de ønsket å lese gjennom Det nye testamentet. Jeg forklarte at dette forutsatte at vi startet et kristent skolelag som kunne drive aksjonen.

Enda en gang ble Kristoffersen overrasket da fem gutter i klassen umiddelbart meldte seg. Læreren presiserte at dette var et kristent skolelag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Selv om de ikke kalte seg kristne, virket ikke det til å være noen hindring for dem, forteller Kristoffersen.

Han mener dette har vært et viktig kriterium for at aksjonen har blitt til.

90 elever innom

– Vi er ikke opptatt av om elevene er kristne eller ikke. Dette handler ikke om hva man tror på, men at man ønsker å lese gjennom Det nye testamentet, sier Kristoffersen.

Da aksjonen startet i september satte elevene i gang en spontan applaus etter første lesning.

– Siden har dette fenomenet fortsatt. Når en elev har lest ferdig et kapittel, klapper alle de andre. Under lesingen er det helt stille, og alle følger med, sier Kristoffersen.

90 elever har til nå vært innom klasserommet for å være med i aksjonen.

– Mye klokt

Ole Martin (16) og Jørgen (15) var blant de første som meldte sin interesse. Nå sitter de i styret i skolelaget på Fjell ungdomsskole.

– Det var vi som startet laget, sier de to guttene, da vi møter dem i det såkalte Newton-rommet, hvor bibellesingen foregår.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De to ungdommene hadde bare lest små utdrag av Bibelen under konfirmasjonstiden. De hadde ikke noe forhold til kristen tro før aksjonen begynte.

– Jeg er døpt og konfirmert, men nesten ingen i familien min er kristne, sier Ole Martin.

Etter å ha lest gjennom Matteus, Markus og Lukas-evangeliet har de oppdaget at Bibelen er relevant.

– Det står mye smart i Bibelen. Det er mye visdom der du kan ta med deg videre i livet, sier Jørgen.

– Noen ganger får jeg en aha-opplevelse. Det er mye klokt her, sier Ole Martin.

– En problemløser

Alle som møter opp til bibellesning blir registrert. På slutten av hvert semester får de som har kommet flest ganger invitasjon til en kveld på restaurant. Før jul var det over 30 elever som spiste på Peppes pizza. I mai skal bibelleserne på Egon. Da har de ivrigste lest seg gjennom evangeliene og Apostlenes gjerninger.

– Målet er å komme i gang medRomerbrevet, sier Kristoffersen.

– Hva har bibellesningen gjort med dere?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg opplever at det gjør noe med valgene mine. Når jeg står i vanskelige situasjoner, tenker jeg mer på hva som er rett, sier Jørgen.

– Tenker du at Bibelen gir rette svar?

– Ja, jeg tenker at Bibelen gir en del rette svar, sier 15-åringen.

LES MER:Kristen eller offentlig grunnskole?

– Jeg tenker at Bibelen er en problemløser. At Jesus vil prøve å hjelpe oss. Etter at jeg begynte å lese har det gjort noe med meg. Jeg har blitt, nesten, så og si, en kristen, sier Ole Martin.

– Hva legger du i det, å være en kristen?

– Å tro på Jesus, at han stod opp fra de døde, sier Ole Martin.

– Jeg er ikke helt der ennå. Men jeg mener fortsatt at det står mye klokt i Bibelen, sier Jørgen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Selvforklarende

Noen ganger stanser Kristoffersen lesingen for å forklare ord og begreper.

– For eksempel når Jesus sier at vi skal spise hans legeme og drikke hans blod. Da forklarer jeg at det betyr nattverden. Ellers forklarer jeg veldig lite. Jeg tenker at Bibelen er sevlforklarende, og at Den hellige ånd vil formidle til hver enkelt det de skal ha. Da er det viktig at jeg ikke forstyrrer. De ser og hører, det holder, sier læreren.