Illustrasjonsbilde. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX

Fossilbiler kan bli forbudt i Oslo og Bergen

Store deler av sentrum i Oslo og Bergen kan bli stengt for bensin- og dieselbiler, foreslår byrådene i de to byene. Klimagærninger, sier Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Carl I. Hagen.

Byrådet i Oslo vedtok torsdag en klimaplan som innebærer store endringer for befolkningen i hovedstad om få år, skriver Dagens Næringsliv.

I strategiplanen går nemlig byrådet inn for bruk av lav- eller nullutslippssoner i byen, der diesel- og bensinbiler ikke får slippe inn. Det kan være aktuelt å sperre av hele området innenfor Ring 2, opplyser samferdsels- og miljøbyråd Guri Melby (V).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hun ønsker å innføre pilotprosjekt innen to år. Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) sier byrådet skal finne ut om det deretter blir permanente soner.

Firehjulsdrevne dieselbiler kan få kjøre innenfor sonene, mot betaling, foreslås det.

– Man kan se for seg at du må betale en klekkelig avgift, sier Melby.

Byråd for byutvikling, klima og miljø i Bergen, Henning Warloe (H), er også klar til å stenge av deler av sentrum. I august legger Bergen kommune ut sin klimaplan på høring, og der foreslås det å teste ut nullutslippssoner i sentrum.

Frps førstekandidat i Oslo, Carl I. Hagen, kaller byrådet klimagærninger. Han må medgi at saken helt sikkert blir stemt gjennom, men selv er han svært skeptisk.

– Hvis målet er begrensning av CO2, så sier jeg automatisk nei. For meg har ikke CO2 noe med klima å gjøre. Hvis formålet er bedre byluft er jeg villig til å vurdere det, men hva koster det å redusere hvor mye? Vi må være realister også, sier Hagen.

Les også
Nå er det 50.000 elbiler i Norge
Les også
Paven: – Redd moder jord nå
Les også
De Grønne satser på kjempevalg
Les også
Kirken i England trekker seg ut av kull og tjæresand