Det britiske motehuset Burberry har brent usolgte klær og parfyme for 320 millioner for å beskytte merkenavnet. Begrunnelsen er å hindre at varer blir stjålet eller solgt til nedsatte priser. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Luksusmerket Burberry brenner usolgte klær for millioner for å beskytte merkenavnet

Det britiske motehuset Burberry har brent usolgte klær og parfymeartikler for 320 millioner kroner for beskytte sitt merkenavn, heter det i årsrapporten.

Kilder i moteverdenen sier at denne praksisen er blitt vanlig i hele bransjen som et tiltak for å hindre at usolgte klær og tilbehør ikke blir stjålet eller solgt til nedsatte priser.

– Burberry har omstendelige prosedyrer for å unngå mest mulig overskuddsartikler. I de tilfeller hvor det er nødvendig å bli kvitt artikler, gjør vi det på en forsvarlig måte. Burberry forsøker kontinuerlig å kutte i avfallsmengden, heter det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selskapet sier at de tar miljøhensyn på alvor og opplyser at energien fra de brente produktene blir tatt vare på og gjenbrukt.

Men nyheten om destruksjon av klær i denne størrelsesorden har avfødt reaksjoner i Storbritannia.

Liberaldemokraten Tim Farron, partiets miljøverntalsmann i Underhuset, beskriver det som skandaløst at et ledende britisk motehus synes det er akseptabelt å kvitte seg med usolgte varer på denne måten.

Les også
Hennes & Mauritz gransker anklager om slavearbeid i Kina
Les også
HRW kritiserer klesbransjen fire år etter fabrikk-kollaps i Bangladesh
Les også
Moteriktig sømmelighet
Les også
Kleskjeden Moods of Norway er konkurs
Les også
Håp i en klesboks