Krigen forandret bibelarbeidet

Å gi flyktningene kun bibler, mener han er uanstendig. Men å la være å gi dem bibler er like ille. – I Bibelen finner syriske flyktninger livshjelp og håp.

Det jordanske bibelselskap har aldri bare stått til tjeneste for jordanere. De har alltid vært involvert i bibelarbeid i nabolandene. Men ingen oppgaver har vært så overveldende for organisasjonen som den syriske flyktningkrisen. Dette har tvunget dem til å tenke helt nytt om måten de arbeider på.

– Offisielt har 800.000 syrere kommet til Jordan. Det reelle tallet ligger trolig nærmere 1,3 millioner. Du skal lukke både øyne, ører og hjerte for å unngå å bli berørt. Behovene blant flyktningene er enorme, sierLabib Madanat, Det internasjonale bibelselskapets nestor i Jordan. Han var i forrige uke i Oslo i forbindelse medDet Norske Bibelselskaps 200-årsjubileum.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES:Millioner flyktet fra, noen ble værende

Madanat erkjenner at oppgavene er så overveldende at Det jordanske bibelselskapet fort kan ende opp som «Det syriske flyktning-bibelselskapet». De som i utgangspunktet har som oppgave å drive bibeldistribusjon, er nå i stor grad blitt en nødhjelpsorganisasjon.

Knutepunkt

Bibelselskapet kjenner det kristne landskapet i Midtøsten bedre enn de fleste, fordi de har jevnlig kontakt med absolutt alle kirkene, uavhengig av hvilke teologiske, politiske og etniske gjerder de ellers har satt opp rundt seg. Dette vide kontaktnettet har gitt dem en spesiell rolle i forhold til krisen i Syria.

– Vi er blitt et knutepunkt mellom ulike hjelpeorganisasjoner og de lokale kirkene som fordeler hjelpen til flyktningene, forteller Madanat.

Organisasjonen driver også sine egne prosjekter, blant annet opplæring av lokale kristne som arbeider med flyktninger. De gjør også det de kan for å støtte kirkene i Syria og sine egne kollegaer som fremdeles arbeider inne i det krigsherjede landet.

Dilemmaer

– Vi har endret profil, men det er helt greit. Vi står i misjonens frontlinje. Under slike ekstreme forhold kan vi ikke tillate oss en snever definisjon av misjon. Vi kan ikke tviholde på at vår oppgave kun er bibeldistribusjon og bibelopplæring. Vi lever ut Bibelens budskap gjennom å hjelpe flyktningene. Slik blir budskapet levende.

Han innrømmer at dilemmaene er mange i møte med flyktningenes lidelser.

– Vi må være sensitive og ikke utnytte flyktningenes svakhet, slik at vi presser på dem de rikes bibel. Det ville være religiøs prostitusjon. Den slags gjør vi bare ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– På den andre siden inneholder Bibelen nettopp gode nyheter som kan hjelpe flyktningene i den vanskelige situasjonen de er i. Bibelen kan gi dem håp og hjelp til å takle livet. Så når folk spør og er nysgjerrige på Bibelen, hvem er da jeg som skal nekte dem dette? Det er en hårfin balanse.

Naturlig tema

Samtidig opplever Labib Madanat at det er lettere å samtale om evangeliet i Midtøsten enn mange andre steder i verden.

– I Vesten er religion svært privat. Hvis du skal sammenligne med rommene i et hus, er religion «soverommet». I Midtøsten, derimot, er religion «stuen». Det er der du oppholder deg og har fellesskap med andre mennesker. Troen er en så dynamisk del av vår identitet at det blir en helt naturlig ting å snakke om. Men det er viktig at samtaler om tro kommer som resultat av at det er knyttet relasjoner med mennesker, ikke som start på at vi forsøker å bygge relasjoner.

Han er opptatt av å «pakke ut» Bibelen i møte med flyktninger og andre som viser interesse, slik Filip gjorde med den etiopiske hoffmannen. Da tror han de vil oppdage at den er særdeles aktuell, også i en situasjon med fem års krig i Syria.

– Det handler blant annet om å elske sine fiender, vende det annet kinn til og å tilgi. Det handler om ord som kan gi mennesker mot og håp, og som kan sette dem fri ved å løse behovet for hevn. Men Bibelen har også mye å si til blodtørstige myndigheter og ledere om at rettferdigheten en dag vil seire.

– Bibelen som en stor lukket bok er ikke til hjelp for mennesker. Jesus sa ikke «gå ut og distribuer bibler», men «gå og gjør disipler», konkluderer han og tilføyer: For meg er Bibelen alltid de gode nyhetene om Jesus, om Gud som ble menneske.