Kirken kaprer kristen-journalister

På ett år har to av journalistene i avisen Dagen sluttet for heller å jobbe med kommunikasjon i Den norske kirke.

Denne uken fortalte nettleder i avisen Dagen, Svend Ole Kvilesjø, at han har sagt opp sin stilling og at han fra 1. april starter i ny jobb som digital redaktør i Den norske kirke (Dnk).

– For fem uker siden ble jeg oppringt av en hodejeger - og jeg har helt til i går vært med i en krevende mental prosess, med mye møtevirksomhet. Det endte med at jeg nå har varslet sjefen om at jeg sier opp jobben som nettleder i avisen Dagen - etter nesten fem år, skriver Kvilesjø på sin Facebook-profil.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stillingen som digital redaktør i Dnk ligger i Kirkerådets kommunikasjonsavdeling, som har det overordnede ansvaret for ekstern og intern kommunikasjon.

– Dagen har tre lokalkontorer, NRK har 48, mens den Den norske kirke har 1.200 lokalkontorer. Det er en drømmesituasjon for en digital redaktør, sier Kvilesjø til KPK.

– Fordel å kjenne kirkelandskapet

Kommunikasjonsdirektør i kirkerådet, Ingeborg Dybvig, tror det er mange årsaker til at Dnk er attraktiv som arbeidsplass for kristne journalister.

– Jeg tror de ser at Kirken både lokalt, regionalt og nasjonalt jobber profesjonelt med kommunikasjon. Dersom en ønsker å jobbe med kristenkommunikasjon vil en kirkelig stilling være interessant, sier hun.

Dybvig tror flere journalister generelt søker seg til kommunikasjonsstillinger ettersom arbeidsmarkedet i tradisjonelle medier har endret seg. 

Ifølge henne leter ikke Kirken nødvendigvis spesifikt etter journalister til slike stillinger og de får gjerne søkere med ulik bakgrunn.

– Det er helt klart en fordel for oss at søkeren kjenner det norske kirkelandskapet. Det gjør at vi slipper mye opplæring. Å ha jobbet med kirkestoff er en opplagt fordel, sier Dybvig.

Andre mann ut

Kvilesjø er ikke den første som går fra Dagen til en kommunikasjonsstilling i kirken i år. Tidligere i år gikk Johannes Ek Reindal fra sin stilling som journalist i Dagen over til å bli kommunikasjonsrådgiver i Oslo bispedømme.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg hadde et ønske om å skifte bransje og få nye arbeidsoppgaver. Det handlet ikke om å ikke trives i Dagen, sier Reindal.

Han hadde jobbet mye med kirkestoff i Dagen og kjente godt til organisasjonen og tror dette kan være noe som trekker kristenjournalister til Kirken.

– Det gir en trygghet å kunne fagfeltet i organisasjonen og Kirken er en arbeidsplass som har verdier og ønsker for virksomheten som mange kan stille seg bak, sier han.

Reindal tror også som Dybvig at arbeidsmarkedet i mediebransjen påvirker mange journalister til å velge kommunikasjonsjobber i stedet.

– Det er slitsomt i lengden å forholde seg til en bransje som har så dystre spådommer over seg. Dette gjelder ikke spesifikt i Dagen, men generelt i bransjen, sier han.

Også Trygve Jordheim, som tidligere var administrerende redaktør i Vårt Land, gikk tidligere i høst over til å bli kommunikasjonssjef i KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter.

Satser digitalt

Dybvig forteller at det er viktig for Dnk å få inn solid digital kompetanse i staben.

– Vi startet en mer bevisst og målrettet digital satsing for et par år siden, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kirken har valgt ut digitale kanaler og sosiale medier de satser på og ønsker å utvikle.

– Vi ønsker å også være kirke på nett og kunne tilby tjenester og fellesskap rent digitalt. Dette er selvsagt ikke en erstatning men et tillegg til det vanlige kirken gjør, sier Dybvig.

Hun sier at Kirkerådet følger nøye med på det som skjer i den digitale verden og er opptatt av å utvikle seg videre.

– Vi har blant annet bønne- og lysvegg digitalt og er aktive på Facebook, Instagram og Twitter, sier kommunikasjonsdirektøren.