STRIDSSPØRSMÅL: Synet på ekteskapet og kamp om liturgien vil etter alt å dømme prege kirkevalget i 2015.

Nytt nettverk kjemper mot homovigsel

Grupperingen Åpen folkekirke, som ønsker vigselsliturgi for samkjønnede par i
 Den norske kirke, utfordres av nettverket
 Levende folkekirke.

Det ligger an til nominasjonskamp foran kirkevalget neste år.

I juni ble organisasjonenÅpen folkekirke etablert, med MF–professor Sturla Stålsett som leder. Slagordet er «En kirke uten dørterskel - Størst av alt er kjærligheten!» Formålet er å kjempe for en sammensetning av Kirkemøtet fra 2015 som gjør at det blir innført vigselsliturgi for homofile og lesbiske par.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nå blir denne utfordret av det nyetablerte nettverketLevende folkekirke. De ønsker at kirken skal beholde synet på ekteskapet som en ordning mellom én mann og én kvinne.

– Kirkevalget i september 2015 blir et vannskillevalg som vil legge føringer for utviklingen videre, sier Øivind Benestad til Sambåndet.

Han leder Stiftelsen MorFarBarn, sitter i bispedømmerådet i Agder og Telemark og vil trolig bli koordinator for det nye nettverket.

Samler støtte

NavnetLevende folkekirke er valgt med omhu.

– Vi vil veldig gjerne ha ordet levende med. Det er ganske beskrivende og greit for det vi ønsker, sier Benestad til Dagen.

– Har det dermed en brodd mot Åpen folkekirke?

– Det har ikke noen brodd, men vi har valgt et navn ut fra det vi vil stå for. Det betyr ikke at når de er uenige med oss, så er de døde. Vi regner heller ikke med at de med sitt navnevalg sier at alle som er uenige med dem, er lukket, sier Benestad med henvisning til navnetÅpen folkekirke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han opplyser at de allerede «jobber aktivt for å få inn gode folk i nominasjonskomiteene i de forskjellige bispedømmene».

Indremisjonsforbundet har allerede sluttet seg til nettverket. På sikt er det et mål å få med flest mulig andre organisasjoner med tilknytning til Den norske kirke.

– Vi regner med at flere vil slutte seg til, men vi går ikke ut med det før det er helt avklart. Vi jobber aktivt for at brikkene skal falle på plass i løpet av kort tid, sier han.

Regner med press

Kirkemøtet gjør vedtak om liturgier i Den norske kirke.

– Vi klarer ikke å bevare flertallet i Kirkemøtet uten en bred mobilisering og en allianse av alle som ønsker å kjempe for en bibelsk samlivsetikk. Hvis vi får til en slik mobilisering er det godt håp om å lykkes, sier Benestad til Sambåndet.

Han tror at tusener som ikke er med i misjonsorganisasjonene, også vil være enige med nettverket.

– Folk flest skjønner at ekteskap og barn henger sammen. Og mange er svært skeptiske til at kirken skal godta planlagt farløshet og morløshet som etisk høyverdig, ja, i tråd med Jesu lære, sier Benestad.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han mener presset på andre kirkesamfunnet vil øke hvis Den norske kirke endrer syn på ekteskapet.

Derfor satser de på å være synlige gjennom annonser og sosiale medier.

Frykter sammenblanding

Nestleder i Åpen folkekirke, Marianne H. Brekken, understreker at det er en demokratisk rettighet å organisere seg.

– Det er ikke noen overraskelse at de gjør det. Nå har folk to tydelige alternativer å velge mellom, sier hun til Dagen.

Teologistudenten er medlem i Møre bispedømmeråd.

– Jeg synes det er synd at Levende folkekirke velger et navn som likner så mye på vårt. Det dreier seg rett og slett om kommunikasjonen til velgerne. For mange kan det være vanskelig å skille mellom to såpass forskjellige grupperinger med så like navn, sier Brekken.

– Så er det jo også et spørsmål om de mener det finnes en død folkekirke også, men det må nesten være opp til dem å fylle navnet med innhold, tilføyer hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Avgrensing

– Men mener dere de representerer en stengt eller lukket folkekirke?

– Jeg vil ikke påstå at de ønsker en lukket og ikke åpen kirke, men når mennesker ikke kjenner at kirken møter deres hele liv er det jo ikke slik at kirken nødvendigvis oppleves åpen. Vi har et navn som avspeiler hvordan vi mener mennesker skal bli møtt av kirken, svarer Brekken.

– Slik jeg hører navnet deres, sier det noe om hvem man vil avgrense seg fra og at det er noen som defineres som innenfor og utenfor kirken.